Mix is recept succes
Na de zeer succesvolle eerste serie van Het Huis Anubis, begint vanavond de tweede. Opnieuw vol spanning, en humor...
Een regelrechte kaskraker; de eerste serie van de mysteriesoap Het Huis Anubis. De finale van de kinderserie trok vorig jaar 463 duizend kijkers. De Anubis-film Het Pad der 7 Zonden had binnen drie weken platinastatus en met de merchandise rondom de kindertelevisieserie van Nickelodeon werd bakken met geld verdiend. Natuurlijk komt er een tweede serie, waarmee het succes minstens geëvenaard moet worden. Vandaag is het zover.
In 2006 introduceerde Nickelodeon de serie die bedoeld is voor kinderen van 6 tot 12 jaar. Inmiddels is Het Huis Anubis geliefd bij veel Nederlandse en Vlaamse kinderen. Drieënhalf jaar lang volgden zij Nienke en haar vrienden en zagen ze hoe het mysterie rond de Traan van Isis werd uitgeplozen.
Waarom heeft Het Huis Anubis eigenlijk zoveel succes?
Volgens directeur Patrick Alders van Nickelodeon is dat gemakkelijk uit te leggen. ‘Het is een mix van mysterie, spanning, soap en humor’, vertelt hij. ‘Dat de serie dagelijks uitgezonden wordt, speelt natuurlijk ook een grote rol. We wilden de nieuwe Zevensprong worden – dat is wel gelukt.’
Vooral de spanning in de verhalen is belangrijk, meent Anjali Taneja, bedenkster van de beide Anubis-verhalen. ‘Kinderen houden van griezelen, maar de combinatie met humor is cruciaal. Sommige kinderen vinden het een enkele keer te eng. Als na zo’n scène een grap komt, maakt dat veel goed.’
Volgens Taneja moet je, wil je een goede kinderserie maken, niet slechts bedenken wat kinderen leuk vinden. ‘Je moet het echt beleven’, zegt ze. ‘Ik beleef nog veel zoals toen ik kind was. Pretparken bijvoorbeeld. Dan gil ik de longen uit mijn lijf. Je moet zo’n verhaal niet bedenken als buitenstaander, maar als kind.’
Een nieuwe verhaallijn verzinnen, begint met de zoektocht naar een thema. ‘Als je doorpraat over een thema, dan heb je iets te pakken. Vervolgens bedenk je karakters en als je op den duur vanuit de karakters denkt over de volgende stappen in het verhaal, dan weet je dat je goed zit.’
Bij een succesvolle serie hoort flink wat merchandise: boeken, dekbedden, ijs, dvd’s, een bordspel, pennendoosjes. ‘Het maakt de beleving van de serie bij kinderen vele malen intensiever als ze spullen van Anubis hebben’, zegt directeur Alders van Nickelodeon. ‘En wij zijn natuurlijk een commerciële zender, dus we moeten geld verdienen.
Naast Het Huis Anubis is de jeugdserie SpangaS van de publieke omroep ook een hit op de Nederlandse televisie. In SpangaS zijn de perikelen van de leerlingen van de middelbare school Spangalis College te zien. Kan Anubis de concurrentie aan? ‘Een echte concurrent is SpangaS niet’, zegt directeur Alders van Nickelodeon. ‘SpangaS draagt een duidelijke boodschap uit, dat hoort ook bij de publieke omroep. Wij richten ons meer op amusement. Die twee series kunnen prima naast elkaar bestaan.’ Gelooft bedenkster Taneja in nog meer succes voor Het Huis Anubis? ‘Absoluut. En als het ze niet bevalt, heb je meteen duidelijkheid. Kinderen zijn eerlijk. Dat is fijn.’