Review

Mitchell maakt iets moois van het logge oorlogsstuk Fenicische vrouwen

De eigenzinnige Britse regisseuse Katie Mitchell pakte het logge oorlogsstuk Fenicische vrouwen op en maakte er iets moois van. Het commentaar leverende koor van vrouwen bij Euripides krijgt bij Crimp en Mitchell de regie.

Beeld Stephen Cummiskey

Medea, Elektra, Trojaanse vrouwen, ja: dat zijn stukken van de Griekse tragedieschrijver Euripides die nog regelmatig worden gespeeld. Dat kan niet worden gezegd van Fenicische vrouwen. Maar de eigenzinnige Britse regisseuse Katie Mitchell, deze maanden als zogenoemde 'Brandstichter' te gast in de Stadsschouwburg Amsterdam, pakte het logge oorlogsstuk van de plank en maakte er iets moois en bijzonders van.

Zij aan zij met schrijver Martin Crimp (na afloop van de Nederlandse première vrijdag kwamen ze samen met de acteurs applaus halen) die het onder handen nam voor Deutsches Schauspielhaus Hamburg. In Duitsland dus, waar Mitchell veel werkt.

Broedermoord

Het verhaal is dat van Oidipous, Iokaste (zijn moeder en later ook echtgenote), twee onfortuinlijke zoons en twee dochters. Er is sprake van toorn van de goden, daaruit voortvloeiend misverstand, oorlog, en (broeder-) moord, wat bij Euripides wordt becommentariëerd door een koor van Fenicische vrouwen. Bij Crimp en Mitchell krijgen die dames de regie.

Ze bevinden zich in een groot spookhuis, met deuren die vanzelf open en dichtgaan, onvermoede ruimtes en donkere hoeken. In een nachtmerrie-achtige sfeer worden genoemde personages ter verantwoording geroepen: bibberend vertellen ze hun wrede verhalen. Wanneer ze een stukje weglaten, worden ze streng op de vingers getikt door de Fenicische meisjes.

Het is een zenuwachtig komen en gaan in dit huis. De choreografie is strak, de spreektaal vaak soepel en laconiek. Die taal brengt lucht. Het aloude verhaal wordt fris en met afstand gebracht. En maakt weer indruk.

Alles Weitere kennen Sie aus dem Kino, naar Euripides Bewerking: Martin Crimp. Door Deutsches Schau-Spielhaus Hamburg. Regie: Katie Mitchell. Gezien: 20/3, Stadsschouwburg Amsterdam.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden