Mist Nederland aansluiting?

Vier toonaangevende buitenlandse curatoren zeggen dat de Nederlandse kunstmusea hun internationale allure zijn kwijtgeraakt. Is dat zo? Jaap Guldemond, Conservator moderne en hedendaagse kunst museum Boijmans van Beuningen: 'De stelling is natuurlijk erg kort door de bocht....

'De Nederlandse kunstwereld is een octopus in de knoop. Ze verlamt zichzelf. Maar al die kritiek gaat wel steeds om de instellingen, niet om de kunstenaars. Als er geen geloof is van de musea in de Nederlandse kunstenaars dan lukt het niet. Fuchs had met Arnout Mik de boer op moeten gaan.'

Arnout Mik, een van de meest tentoongestelde kunstenaars in het buitenland: 'Of Nederland aansluiting mist? Dat zal een diep gesprek moeten worden, en dat kan nu echt niet: ik heb de hele dag gewerkt, en net mijn kind van school gehaald.'

Hendrik Driessen, directeur Stichting De Pont voor hedendaagse Kunst in Tilburg: 'Zou er geen 'mythische figuur' meer zijn zoals museumdirecteur Edy de Wilde? Maar in zijn tijd gold hij als verdacht.

'De kritiek op de kunstwereld is een typische Hollandse behoefte aan zelfkritiek. Altijd naar het buitenland kijken. Nestbevuiling, daarmee wordt weggepoetst wat er wel is.

'Neem Luc Tuymans. Wij hadden negen jaar geleden het eerste overzicht van hem in Nederland. Toen hoorde je er niets over. Nu hij in de Tate Londen is, wordt er flink over geschreven, ook in uw krant.

'Ik word zelf nooit aangesproken op de contacten die ik heb: ik ken bijna iedereen.

'Kijk dan toch eens naar de jonge conservatoren en kunstenaars die hier zijn. Die critici, dat zijn toch vooral oude mannen.'

Fons Welters, een van de weinige galeriehouders die in het buitenland actief zijn: 'Nee, ik merk niet dat in het buitenland negatief over de Nederlandse kunstwereld wordt gesproken. Ik merk ook niet dat de activiteit in het buitenland minder is geworden. Sterker nog: het is nu juist meer geworden.

'Maar de kritiek op de musea deel ik wel. Belangrijke tentoonstellingen gaan hier voorbij. Maar die zijn goed voor de kunstproductie. Dan zien jonge kunstenaars dat er veel meer is dan het lokale niveau. Daar worden ze beter van.'

Boris Dittrich, fractievoorzitter D66: 'Als ik over professionalisering van musea begin, dan roept de SP gelijk: commercialisering! Het is een pavlov-reactie en innovatie wordt zo tegengehouden. Maar kijk eens hoe het gaat bij de Tate in Londen.

'Ik ben een groot voorstander van het mecenaat, de particuliere verzamelaar: er komt een hele generatie vermogende mensen aan, vaak zonder kinderen. Die geven wel aan aids, niet voor kunst. Daar is een wereld te winnen.'

Alfred Paquement, Directeur van het Centre Pompidou in Parijs: 'Ik geef toe: er is op dit moment een impression of weakness wat betreft Nederland. Iedereen wacht op de nieuwe directeur van het Stedelijk.

'Ik kan dus zeker niet zeggen dat dat structureel is. U heeft toch interessante kunstenaars op Biënnales. Wie? Kom, hoe heet die videokunstenaar ook al weer? Mik? Ja, precies. Ik heb goede hoop voor Nederland.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden