Mislukking is de enige optie in het kookprogramma NailedIt!, maar dat levert des te meer kijkplezier op

Chef’s Table is een visueel spektakel, maar de keukenbranden in Nailed It! zijn grappiger én sympathieker.

Beeld Studio V

Eerder deze week werd bekend dat Netflix in het eerste kwartaal van dit jaar 7,41 miljoen nieuwe abonnees heeft verwelkomd. (Blijkbaar waren er ergens op deze aarde nog 7,41 miljoen mensen zonder Netflix.) In het eerste kwartaal van dit jaar verschenen er ook 7,41 miljoen nieuwe series op Netflix. Tenminste, zo voelt het. Het nieuwe aanbod is niet meer bij te benen.

Chef’s Table, het fraaist gepresenteerde (en hoogdravendste) programma over eten van dit moment, heeft bijvoorbeeld een nieuw seizoen: Pastry, over desserts, gebak en andere zoetigheden. Net als voorgaande jaargangen is ook dit seizoen weer een visueel spektakel met close-ups van glanzende gebakjes in allerlei kleuren, beelden van gutsende chocolade, softijsjes met een sluier van suikerspin, een eetbare bloem die in duizend stukken geslagen wordt en een patissier die met een föhn bellen blaast over weet ik het, alles natuurlijk subtiel in slowmotion.

In de eerste aflevering stond Christina Tosi centraal, de vrouw achter de in de VS populaire gebak- en dessertketen Milk Bar. ‘Ik wist dat ik mijn relatie met taart moest definiëren’, vertelde ze ergens in het begin. Schitterend. In een andere aflevering, over patissier Will Goldfarb die genoeg had van New York, naar Bali verhuisde (natuurlijk) en daar zijn eigen superverse chocolademousse van lokaal geteelde cacaobonen maakte, zei iemand dat Goldfarb had bewezen dat ‘dessert fascinerend en intellectueel kan zijn en kan verwijzen naar kunst, muziek en film’. Wat iedereen die weleens vanillevla eet natuurlijk al lang weet.

Waar Chef’s Table over perfectie gaat, gaat het in Nailed It! – sinds vorige maand ook op Netflix – juist om imperfectie. Talentloze thuisbakkers moeten gecompliceerde taarten en gebak zien na te maken. Degene wiens baksel het meest op het origineel lijkt, wint 10.000 dollar. In de eerste aflevering moesten de drie kandidaten bijvoorbeeld een ingewikkelde drielaagse bruidstaart met strikjes, gespoten patroon en zelfgemaakte bloemen namaken. ‘Think positive, mislukking is geen optie’ probeerde taartenkoningin Sylvia Weinstock de kandidaten nog mee te geven.

Maar mislukking is in Nailed It! de enige optie. Als kijker ben je getuige van een heerlijke, zich langzaam ontwikkelende maar meedogenloze keukenbrand. Hoe hard de kandidaten ook hun best doen en hoe goed ze de instructies ook lezen, het eindproduct is telkens weer niet om aan te zien. De nagemaakte bruidstaarten zagen er stuk voor stuk uit alsof ze gemaakt waren door geblinddoekte dronken kleuters. Dat wereldberoemd patissier en jurylid Jacques Torres er nog heel serieus op inging (‘Je kan zien dat deze taart pas na het glaceren is opgebouwd’) was de kers op de ramptaart.

Juist daarom, dankzij die zalige mislukkingen en de (redelijk) respectvolle benadering ervan, is Nailed It! – als je de spelelementen, het geschreeuw en de hysterische presentatrice even wegdenkt – een viering van het menselijk falen; een ode aan het proberen. Dat maakt het niet alleen het grappigste eetprogramma, maar misschien ook wel het sympathiekste. Leve het fiasco! 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden