RecensieSthlm requiem

Misdaadserie Sthlm requiem stijgt uit boven andere nordic noirs ★★★★☆

Het literair vertelde Sthlm requiem  biedt meer diepgang dan de meeste Scandinavische misdaadseries. De afleveringen zijn huiveringwekkend spannend en tegelijkertijd beleeft de kijker wat al dat recherchewerk met een mens doet.

Liv Mjönes als Fredrika Bergman en Jonas Karlsson als Alex Recht in Sthlm Requiem

‘Wraak is een slechte manier van rouwverwerking’, zegt hoofdpersoon Fredrika Bergman op zeker moment tegen haar dan ex-collega Alex Recht. Het is onderdeel van een bespiegelend gesprek dat de twee houden in een lange taxirit. Dat gesprek is een flash forward, gedateerd 23 mei 2020, en keert gedurende de vijf afleveringen van  Sthlm requiem (het eerste deel van de titel slaat op de Zweedse hoofdstad, waar de serie zich afspeelt) geregeld terug. Het is een van de elementen die de min of meer literaire bron van de serie verraadt: de in Scandinavië succesvolle boekenreeks Bergman & Recht van Kristina Ohlsson. Mooi is dat dit gesprek niet alleen de serie diepte geeft, maar ook elementen bevat die je nodig hebt om zaken in het heden te begrijpen.

In dat heden komt Bergman (‘wil je me alsjeblieft niet Bergman maar Fredrika noemen’) te werken bij de speciale recherche-eenheid van de Stockholmse politie. ‘Jullie nieuwe collega is afgestudeerd in criminologie en rechten en waarschijnlijk twee keer zo belezen als jullie’, luidt haar introductie. En dan laat haar chef nog ongezegd dat ze voorheen een briljante violist was, door een auto-ongeluk niet meer in staat te musiceren. Ze komt samen te werken met de ‘legendarische’ Alex Recht en de licht opvliegende Peder, met Balkan-wortels. Dat gaat na een stroef begin eigenlijk prima, zonder dat daaraan veel woorden worden vuilgemaakt. De drie bemoeien zich aanvankelijk nauwelijks met elkaars privéleven en weten zo weinig van elkaar dat wanneer op goed moment de levenspartner van een van hen verdachte wordt in een zaak, de andere twee zich in de verhoorkamer rot schrikken wanneer hij zich als zodanig bekendmaakt. Wij maken intussen wél mee wat al dat recherchewerk privé met een mens doet.

In Sthlm requiem komt op zijn Scandinavisch onbehoorlijk veel ellende voorbij. Het huiveringwekkendst is aflevering 3, waarin de verdwijning van twee joodse jongetjes conflicten binnen de gesloten, joodse gemeenschap blootlegt die terug te voeren zijn op de strijd tussen Israël en de Palestijnen. En het knapst is misschien aflevering 2, waarin de moord op een priesterpaar dat een ontwikkelingshulporganisatie runt uiteindelijk alles te maken heeft met een reeks botte roofovervallen. Opvallend daarbij is dat - meer zoals in werkelijkheid dan in politiefilms - er veel onschuldige slachtoffers vallen. En dat de daders vaker niet dan wel gepakt worden, al heeft dat ook een verhaaltechnische reden die hier beter onbesproken blijft.

Wat Sthlm requiem uittilt boven andere nordic noirs is de literaire gedachtengang die er mooi in verweven is en even zo fraai verbeeld wordt, namelijk dat recherchewerk waarin je met zo veel ellende geconfronteerd wordt, een mens sloopt. Op 23 mei 2020 is Alex Recht niet voor niets taxichauffeur.

Sthlm requiem

2018, Zweden, 5 x 90 min., geregisseerd en mede geschreven door Karin Fahlén en Lisa Ohlin; met o.a. Liv Mjönes, Jonas Karlsson en Alexej Manvelov. Verschenen op dvd en te zien op lumiereseries.com