Misdaad en paasgedachte

Een beetje overdreven is het wel, de aankondiging ‘extra dik paasnummer’, terwijl het slechts 8 pagina’s betreft. Gelukkig blijft de losse-verkoopprijs van Elsevier gewoon op 3,95 euro staan....

HP/De Tijd is voor de paasgedachte naar Jeruzalem getogen, waar op de plek waar Jezus Christus is begraven een oude christelijke kerk staat. Daarover wordt geruzied door grieks-orthodoxen, katholieken en Armeniërs. Groot nieuws is dat niet, want de ruzie duurt al honderden jaren en dat kan nog wel een paar honderd jaar duren. Qua Holleeder mikt HP/De Tijd op de media-exposure van misdadigers, hun bestrijders en hun verdedigers; qua politiek op Pieter van Geel (CDA) en qua cultuur op Rudy Kousbroek, van wie volgende week een nieuw fotoboek met teksten verschijnt, getiteld Het raadsel der herkenning. Het is een boek over spijt en verloren onschuld van de oudgeworden mens.

Dat klinkt ondoorgrondelijk, maar dat is nog niks in vergelijking met wat in Vrij Nederland over de schilder/filmer David Lynch staat. Alsof over onbegrijpelijke films ook onbegrijpelijk moet worden geschreven. Het helpt in elk geval niet dat de inleiding tot het artikel tot drie keer toe wordt herhaald. Hier (gedeeltelijk) de vierde keer: ‘Kijken naar Inland Empire is de film begrijpen zoals je een schilderij begrijpt.’ Veel plezier. Gelukkig is VN goed thuis in het dossier Holleeder, wat ingewikkeld genoeg is met 57 hoofdpersonen. Een andere senior in VN die zegt spijt te hebben, is Hans Couzy. De ex-bevelhebber van de landstrijdkrachten pleit voor meer openheid in politiek en leger. Daar weet hij alles van, want ten tijde van Srebrenica is hijzelf daarin tekortgeschoten.

Nog geen spoortje van spijt of openheid vertonen in De Groene Amsterdammer de krakers uit wier kringen Sévèke-schutter Marcel T. afkomstig is. Laten ze met zijn rechtszaak nog maar even wachten tot Holleeder achter de rug is, want anders wordt het nieuws wel erg door de misdaad bepaald. En dat in een land, waar volgens De Groene het drugsbeleid toch al repressief aan het worden is. Hoe anders was dat tachtig jaar geleden. Toen vond de Duitse kunstenaar Kurt Schwitters Nederland nog ‘ganz dada’. Gijs Zandbergen

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden