RecensieHolland Dance Festival: Mire & Triple Bill

Mire is een levend fresco van in en uit elkaar vouwende lichamen ★★★★☆

De dansers van het Italiaanse Aterballetto laten zien hoe goed ze raad weten met speelse bewegingen vol grappige details.

O van Philippe Kratz door Aterballetto.Beeld Ralf Mohr

Twee voorstellingen van het Haagse Holland Dance Festival reizen door naar Tilburg. Daarvan is de kleinste een pareltje. Het idee achter Mire van de Zwitserse choreograaf Jasmine Morand is even eenvoudig als effectief: een spiegel aan het plafond reflecteert de kalme, caleidoscopische patronen van twaalf naakte dansers.

Vanaf yogamatjes ontwaren toeschouwers in de nok een levend fresco van in en uit elkaar vouwende lichamen, met ingenieus belichte lichaamsdelen. Op een sluipend crescendo van wiebelgeluiden trekt een scala aan natuurlijke ordeningen voorbij, van bloemkelken tot reptielenhuid. Leonardo da Vinci schildert live zijn homo universalis in een toverlantaarn. Wie wil, spiekt door de spleten van de wanden in de middencirkel naar de motoriek van zes vrouwen en zes mannen.

Op het grote podium laten zestien dansers van Aterballetto uit het Italiaanse Reggio Emilia zien hoe goed ze raad weten met speelse, inventieve bewegingen vol grappige details. In Bliss van choreograaf Johan Inger verwarmt verschillend licht (van gloei- tot broedlamp) een bewegingsfeestje op het geniale gepriegel van Keith Jarrett in The Köln Concert. Hoe bekend de muziek ook, de dansers blijven verrassen met grappig tikkende handen, knieën en benen.

Bliss van Johan Inger door Aterballetto.Beeld Nadir Bonazzi

De jonge Duitse choreograaf Philippe Kratz levert eveneens een knap visitekaartje af met het door hemzelf gedanste duet O. In het schijnsel van een fotoparaplu zwiept hij enkels en heupen ritmisch zijwaarts, loopt met grote sprongen achterwaarts en zwaait zijn armen verticaal, de vingers wijd gespreid. Partner Ivana Mastroviti volgt op subtiele afstand.

Alleen met Wolf van Hofesh Shechter weet Aterballetto minder raad. Die uitvoering mist de tikkende tijdbom die deze Israëlische hotshot altijd in zijn politiek geladen choreografieën verstopt.

Holland Dance Festival: Mire & Triple Bill

Dans

★★★★☆

29/1, Mire van Jasmine Morand / Protype Status, Korzo Theater, Den Haag. 31/1 en 1/2, Theaters Tilburg

29/1, Triple Bill: Schechter/Kratz/Inger door Fondazione Nazionale della Danza / Aterballetto, Zuiderstrandtheater, Den Haag. 1/2, Theaters Tilburg.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden