‘Mipod’ nieuwste wapen in strijd om webmuziek

Al weken hing hij boven de markt, maar aan het eind van de zomer komt het er toch echt van: een iPod-killer van Microsoft....

Van onze verslaggever Peter van Ammelrooy

Details zijn nog schaars, maar onder een nieuw merk – Zune – zal Microsoft spelers, software en diensten voor draagbaar entertainment introduceren, onthulde marketing manager Chris Stephenson in het muziekvablad Billboard.

De ‘mipods’ moeten net als de duurste mediaspelers van Apple straks ook videobeelden afspelen. De apparaten worden uitgerust met een harde schijf om muziek en films op te slaan en wifi, de populaire techniek voor het draadloos verbinden van computers.

Analisten denken dat de Zune-toestellen daarmee niet alleen draadloos muziek van internet kunnen plukken, maar ook in staat zijn om onderling bestanden uit te wisselen. Ook voorzien ze dat de ‘mipods’ liedjes kunnen afspelen die op pc’s staan, of op laptops, op mobiele telefoons en op Microsofts jongste spelcomputer, de Xbox 360.

Het is niet de eerste keer dat Microsoft probeert terrein te veroveren op Apple, dat al jaren triomfen viert met zijn iPod en met iTunes, de webwinkel waarop klanten legaal muziek kunnen downloaden (in het mp3-formaat). Tot dusver liet Microsoft de productie van mp3-spelers over aan andere partijen zoals Samsung, Sandisk en iRiver. Het softwarebedrijf leverde alleen de fabrikanten de software om muziek, die tegen kopiëren is beschermd, af te spelen op hun iPod-klonen.

Apple weigert tot nu toe om zijn versie van zo’n kopieerslot aan andere makers van mp3-spelers te verkopen. Daardoor kunnen consumenten die muziek kopen in Apple’s iTunes-winkel die niet afspelen op andere apparaten. De iPod op zijn beurt, blieft geen muziek uit andere internetwinkels.

Die gedwongen winkelnering heeft de Californische computermaker geen windeieren gelegd. Apple heeft wereldwijd meer dan de helft van de markt voor mp3-spelers in handen en in de Verenigde Staten zelfs voor 75 procent. De iPod is goed voor 45 procent van de omzet van Apple. Zeven op de tien songs die Amerikanen online kopen, is van iTunes afkomstig. Apple verkocht de afgelopen drie jaar al meer dan een miljard deuntjes, naast 58 miljoen iPods.

Onomstreden is die marktpositie niet. In Frankrijk is onlangs een wet aangenomen die Apple dwingt zijn technologie te delen met de fabrikanten van andere spelers.

Stephen Baker, analist van onderzoeksbureau NPD Group, denkt dat Microsoft er beter aan zou doen om zijn bestaande digitale muziekproducten te verbeteren dan iets nieuws van de grond af op te bouwen. ‘Het mooie aan de iPod is dat het relatief simpele apparaten zijn’, aldus Baker in The Washington Post. ‘Apple probeert er niet van alles in te proppen. Ik ben geschrokken van sommige specificaties voor de nieuwe apparaten van Microsoft. Ze gooien hun hele hebben en houwen erin.’

Bronnen bij Microsoft zeggen dat J Allard, het brein achter de Xbox en Xbox 360, bij Zune is betrokken, wat de aanwijzingen versterkt dat een van de nieuwe apparaten een draagbare spelcomputer wordt. In een vraaggesprek met de Volkskrant zei Allard vorig jaar september dat de plannen daarvoor al twee jaar gereed liggen, maar dat het bedrijf besloten had om zich te focussen op de Xbox 360. Met een ‘mipod’ voor games zou Microsoft de strijd aanbinden met Nintendo en Sony.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden