FilmrecensieMiniscule 2

Minuscule 2 - Het tropisch avontuur biedt zeldzaam vermaak voor jong en oud ★★★★☆

Beeld uit Minuscule 2, het tropisch avontuur.

Met Minuscule en de mierenvallei veroverde een kleine Franse animatiestudio in 2013 een wereldwijd publiek. Een naamloos lieveheersbeestje was de held van de film, met slimme mieren en een spin als sidekicks. Minuscule viel niet alleen op door de geslaagde combinatie van animatie en live-action (de computergeanimeerde insecten bewegen zich door echte landschappen), maar ook door de inventieve en humoristische vertelwijze, zonder ook maar één gesproken woord.

Ook in de langverwachte vervolgfilm Minuscule 2, Het tropisch avontuur wordt niet gepraat en zijn tussenteksten afwezig. Regisseurs Hélène Giraud en Thomas Szabo maken het zichzelf daarmee niet gemakkelijk: zie maar eens negentig minuten lang de aandacht vast te houden van een jong publiek, met een stel personages dat communiceert via gezoem, gepiep en getoeter. Timing is dan van levensbelang.

Juist daarin tonen de regisseurs zich meesters. Nog beter dan in het eerste deel vindt Minuscule 2 een meeslepende cadans, met een knappe afwisseling van slapstick, spanning en ontroering. De avonturen van het lieveheersbeestje en zijn vrienden zijn ook opgeschaald: van de vertrouwde natuur in Zuid-Frankrijk, waar deel 1 zich afspeelde, verlegt het verhaal zich helemaal naar Guadeloupe, de Franse eilandengroep in de Caraïbische zee.

Daar komt een jong lieveheersbeestje als verstekeling terecht, op de voet gevolgd door zijn vader (of moeder, wie zal het zeggen; geslachtsbepaling bij lieveheersbeestjes is niet eenvoudig). De spin en de mier worden opgetrommeld om hen te komen redden uit de onbekende tropische jungle. Per speelgoedschip maken ze de overtocht naar de Caraïben.

Mensen spelen een grotere rol in het verhaal, al blijven zij vanzelfsprekend op de achtergrond. Alles draait om de expressieve insecten, die als team samenwerken en tot de meest originele oplossingen komen voor ieder probleem. Minuscule 2 is voor jong en oud een groot plezier, vol indrukwekkende landschappen, verwijzingen naar andere films (van E.T. en Up tot Apocalypse Now en The Hobbit) en fantasievol vormgegeven confrontaties.

Zonder belerend te zijn, bevat de film ook een fraaie relativering van vijandschap. Uiteindelijk zitten de beestjes allemaal in hetzelfde schuitje. Met uitzondering van die nare rode mieren, die hun verdiende loon krijgen.

De makers hebben intussen al aangekondigd dat er nog een derde - en laatste - deel gaat komen van hun lieveheersbeestjesepos. Dat is uitstekend nieuws, want zo origineel als Minuscule zijn familiefilms zelden.

Familiefilm

Minuscule 2, Het tropisch avontuur

★★★★☆