FilmrecensieMind My Mind

Mind My Mind is een ontroerende animatie over verliefdheid en autisme ★★★★☆

Dat de film ondanks zijn korte lengte in de bioscoop wordt vertoond, is toe te juichen.

Een Oscarnominatie zat er helaas niet in voor de Nederlandse animator en illustrator Floor Adams, maar het scheelde niet veel. Mind My Mind, haar film over een jongen met autisme die verliefd wordt, haalde wel de shortlist van tien films, waarvan er maandag vijf genomineerd werden.

Sinds de première op het kortefilmfestival Go Short in Nijmegen, bijna een jaar geleden, haalt Mind My Mind de ene na de andere prijs binnen. Terecht, want de dertig minuten durende film is een bijzonder mooie, handgetekende animatie met een ontroerend verhaal. Mind My Mind biedt – letterlijk – een inkijkje in het hoofd van Chris, een jongen die houdt van rust, overzicht en modelvliegtuigjes.

In zijn hersenen houdt een klein mannetje de boel op orde. Dat is een hondenbaan, zo blijkt al snel. Veel te veel indrukken moeten worden opgeslagen, prikkels moeten verwerkt, en dan moet het mannetje ook nog voor elke sociale situatie een passend script voorschotelen. Die scripts liggen ergens opgeslagen in archiefkasten, soms zo ver weg dat Chris zich lange tijd geen houding weet te geven. Alleen wanneer hij aan zijn vliegtuigjes werkt, is het rustig in zijn hoofd.

Adams, in 2005 afgestudeerd aan de kunstacademie ArtEZ in Arnhem, gaf jarenlang animatieles aan jongeren met autisme en werkte eerder in de psychiatrie. Al pretendeert ze met haar film niet uit te leggen hoe een autistische stoornis werkt (de typische autist bestaat nu eenmaal niet, en er zitten geen mannetjes in hersenen), ze weet er duidelijk veel van af. Bovendien zet ze haar inzichten over autisme in om meer begrip te wekken voor iedereen die ergens op het autistische spectrum verkeert.

Chris doet zijn best. Wanneer hij verliefd wordt op Gwen, probeert hij uit alle macht normaal over te komen. Dat is niet makkelijk, want een uitgebreid script voor flirten ontbreekt nog in zijn archief. Hij mag niet praten over modelvliegtuigjes, dat is zeker – maar tegelijk is dat het enige dat hem kalmeert.

Adams werkte zes jaar fulltime aan haar film, een Nederlands-Belgische coproductie waarbij uiteindelijk meer dan vijftig mensen betrokken waren. Animatie, zeker de handgetekende, blijft monnikenwerk. Alleen al daarom is het knap hoe fris en levendig de film is geworden. Dat hij ondanks de geringe lengte in de bioscoop wordt vertoond, is ook bijzonder – en toe te juichen. Vooraf is de ultrakorte stop-motionfilm Enough Is Enough van Anna Mantzaris te zien.

Mind My Mind

Korte animatie

★★★★☆