'Milly, Joran, wat schiet ik ermee op?'

Na bijna 25 jaar stopt Henk van Hoorn bij Met het oog op morgen. ‘De luisteraars moeten weten wat ze krijgen.’..

De onverbiddelijke luisterhit Met het oog op morgen is veranderd, de afgelopen 25 jaar, maar toch ook weer niet. ‘Er is veel aangepast, maar niemand heeft het gemerkt. Dat is goed, en heel knap.’

Henk van Hoorn (65) was vanaf 1986 een van de presentatoren van het programma dat dagelijks door gemiddeld 280 duizend mensen wordt beluisterd. Met een 8,3 is Met het oog op morgen niet alleen het populairste programma op Radio 1, maar ook het meest gewaardeerde.

‘En dat tussen elf en twaalf ’s avonds, een tijdstip met hevige concurrentie, van Pauw & Witteman bijvoorbeeld. Het is verbazingwekkend dat het programma ondanks dat zó overeind blijft.’

Van Hoorn is een presentator met een kritische inslag en een losse, improviserende stijl. Hij laat zich graag verrassen, verbergt zijn gevoel niet en is niet bang voor enige wanorde. Woensdag, een dag voor zijn pensioen, presenteert hij het programma voor de laatste keer. Zijn afscheid, zaterdag in Leusden, kreeg een onverwachte wending toen hij werd geridderd in de Orde van Oranje Nassau.

Zijn loopbaan in Hilversum als omroepjournalist was uitzonderlijk lang. Al op 15-jarige leeftijd mocht hij zich aansluiten bij de jeugdomroep van de AVRO, Minjon. Aansluitend werkte hij voor de NOS (Den Haag Vandaag), de VARA (onder meer In de Rooie Haan) en de VPRO. Tot 2004 was Van Hoorn hoofd radio bij de NOS.

De veranderingen in de journalistiek kon hij vanaf de eerste rij gadeslaan, als presentator van het Oog. Het tempo ging omhoog, bijvoorbeeld. ‘Vroeger trokken we voor een kort nieuwsitempje één of anderhalve minuut uit. Nu duurt het soms maar tien seconden.’ Het presentatorenkorps is drastisch verjongd, met de komst van onder anderen Joris Luyendijk, Mieke van der Weij, Tijs van den Brink en Stephan Sanders. ‘Vroeger waren het allemaal ouwe mannen.’

Nog een verandering: ‘De onderwerpkeuze is veranderd. Het basisidee is om op een zo origineel mogelijke manier aan te sluiten bij de actualiteit. Het kwam wel eens voor dat er een groot item aan pakweg Oeganda werd gewijd, alsof er in de wereld niks anders aan de hand was. ’

De formule van het Oog is nog steeds ijzersterk, volgens Van Hoorn. Hij merkte dat luisteraars alleen kleine veranderingen appreciëren. ‘Ze moeten weten wat ze krijgen.’ Toen het krantenoverzicht van het begin naar het einde van de uitzending werd verplaatst, bleek het programma plotseling uit balans te zijn.

Het Oog zat Van Hoorn als gegoten, al die jaren, vanwege de vrijheid. ‘Veel radioprogramma’s spelen op zeker. Onderwerpen worden voorgeproduceerd en vragen voor de presentator worden op papier gezet. Dat levert vaak mechanische gesprekken op. Daar doen wij niet aan mee. Als een presentator tijdens een gesprek een andere weg wil inslaan, doet hij dat. Dat bepaalt hij zelf, niet de redactie.’

Hypes, daar ontkomt ook Met het oog op morgen niet aan, geeft Van Hoorn toe. ‘Hypes zijn van alle tijden, er is wat dat betreft niks veranderd.’ Wat hem wel ergert, is de opmars van wat hij Telegraaf-nieuws noemt. ‘De opening van De Telegraaf is steeds vaker ook de opening van serieuze nieuwsrubrieken en van andere kranten. Dat vind ik zeer verontrustend. Milly, Ruben, Joran, wat schiet ik ermee op als ik dat allemaal weet?’

Nog twee uitzendingen, en dan? ‘Op vakantie. Daarna lijkt het me leuk om voor een krant of op internet een mediarubriek te maken. Een kritische.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden