Miller speelt met verrassend dansbaar effect de gimbri

 

Op Afrodeezia, het eerste album dat bassist en componist Marcus Miller opnam voor Blue Note, staat veel erg mooie muziek. Het Braziliaans getinte We Were There bijvoorbeeld. Je zou zweren dat het George Duke is die daarin soleert op de Fender Rhodes, maar het is Robert Glasper. De sound is organischer dan we van Miller gewend zijn. Liever dan zich te vergrijpen aan elektronische snufjes, zocht hij de uitdaging voor zijn nieuwe plaat bij Afrikaanse en Zuid-Amerikaanse muziek.

In B's River speelt hij met verrassend dansbaar effect de gimbri, een Afrikaanse voorloper van de basgitaar. Dat bevalt eigenlijk beter dan het knappe maar ook wat voorspelbare slaan op de snaren van zijn elektrische bas, waarmee hij beroemd werd.

Hij kan het niet laten, maar zijn vaak sterke composities hebben die bas-exercities niet nodig. Helemaal onnodig is zijn versie van de Temptations-hit Papa Was A Rolling Stone. Echt even schrikken en in het vervolg skippen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden