PicsFloortje Smit

‘Millennians’ met telefoons bewijzen de cinema juist een dienst

Ridley Scott  Beeld Getty
Ridley ScottBeeld Getty

In de rubriek Pics werpt filmrecensent Floortje Smit haar blik op de hedendaagse beeldcultuur.

Floortje Smit

Dat het middeleeuwse verkrachtingsspektakel The Last Duel is geflopt, ligt volgens regisseur Ridley Scott niet aan de film. Evenmin aan de promotiecampagne. Dus dan blijft er nog maar één ding over waarop je als oudere, vroeger-was-alles-beterregisseur de schuld kunt afwentelen: millennials met smartphones.

Millennians’, noemt Scott ze deze week veelzeggend in de podcast WTF . ‘We hebben te maken met een publiek dat is opgevoed met die stomme telefoontjes. Millennians willen niets leren, behalve als het daarop te zien is.’

Bedankt, Scott, voor deze diepgravende analyse, die ongeveer zo lui is als ‘millennials die écht een huis willen kopen, moeten minder avocado’s eten’ of ‘tegenwoordig kijkt iedereen films op zijn telefoonschermpje’. Hoeveel mensen kent u die daadwerkelijk twee uur lang met knijpende oogjes een complete film bekijken? Precies.

Sterker nog: ik vermoed dat millennials met telefoons de cinema momenteel een dienst bewijzen. De reden is TikTok. Daar maken gebruikers grappige, creatieve, korte filmpjes, vaak op basis van bestaand (geluids)materiaal. Filmdialogen of korte scènes lenen zich daar bij uitstek voor. Dankzij TikTok kan mijn 11-jarige dochter al lachen om talloze filmclichés en meer filmdialogen citeren dan ik. Als zij plots een film of een serie wil zien, nieuw of oud, komt dat doordat ze die zo vaak ziet langskomen in haar feed – meepraten wil ze. TikTok stimuleert filmliefde, én bioscoopbezoek.

Dat biedt enorme kansen voor filmpromotie, al is dat lastig. Die filmpjes moeten vanuit de gebruikers zelf komen, anders is het fake, en je kunt nooit afdwingen of iets viraal zal gaan. Toch lukte dat rondom de film Godzilla vs. Kong. De filmmaatschappij leverde het geluid van twee tegen elkaar grommende monsters, lanceerde #GodzillaVsKongRoar, en gebruikers zelf zetten dat onder elke denkbare nagespeelde ruzie. Meer dan zeven miljard views leverde dit op.

Als er één film is die momenteel een goudmijn kan zijn voor tiktokkers, is dat het campy House of Gucci, toevallig de nieuwste film van Scott. Het lijkt wel alsof de film voor sociale media is geschreven, schreef Robbie Collin van The Telegraph. Het is niet per se een goede film, maar ‘was er een Oscar voor memes, dan zou deze alle categorieën pakken’. Van Lady Gaga’s quote ‘Ik ben niet per se een ethisch persoon, maar ik ben wél eerlijk’ wordt al gretig gebruikgemaakt.

Millennians met telefoons – Scott zou ze wel een beetje dankbaarder mogen zijn.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden