Satire De Millenialwatcher

Millennials doen niet meer aan goede voornemens

De Millennialwatcher signaleert millennialtrends.

Beeld Colourbox

Steeds minder millennials hebben goede voornemens voor het nieuwe jaar. Dat blijkt uit kwantitatief en kwalitatief onderzoek van de Millennialwatcher. ‘In deze prestatiemaatschappij wordt er al zo veel van je verwacht’, zegt student psychologie Pippa Pleijter (23). ‘Voor je het weet pieker je jezelf een burn-out in door je voornemens. Mijn advies: leg de lat laag, dan kun je niet falen.’

Volgens de Millennialwatcher hebben de millennials geleerd van de fouten van de babyboomers, die zelf nogal hardleers zijn. ‘Mijn moeder neemt zich elk jaar voor minder te drinken en meer te gaan sporten’, zegt kunstenaar Mitchell Braafheid (31). ‘Maar na een maand geeft ze al op. En aan het eind van het jaar is ze dikker en ongelukkiger dan ooit. Dat besef drinkt ze dan weg.’

‘Dry January’

Millennials hechten weinig waarde aan traditionele instituten en structuren, merkt de Millennialwatcher, zoals het huwelijk, maar ook de kalender. ‘Wat is een jaar nou eigenlijk?’, vraagt student filosofie Pijke Vledder (28) zich af. ‘Een verzameling van dagen met een totaal random begin en eind. Waarom zou je niet in juni besluiten geen vlees meer te eten?’

Bovendien schrijven de laatste gezondheidstrends voor dat je alles geleidelijk moet doen. ‘Veel van mijn vrienden deden de afgelopen jaren een ‘dry January’, een zesweekse bootcampchallenge of een sappenkuur’, zegt brandmanager Luca Wanders (29). ‘Maar daar krijgt je lichaam een enorme optater van, een jojo van jewelste. Inmiddels weten we: geluk is een lijn zonder deining.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.