Miljoenenslag in medialand: Talpa nieuwste 'catch' in strijd om tv-formats

Met Nederland als één van de grootste ontwikkelaars van populaire tv-formats ter wereld, is het niet zo gek dat de grote mediaconglomeraten azen op onze tv-productiebedrijven. Endemol ging 14 jaar geleden voor miljarden van de hand, Eyeworks sloot zich vorig jaar nog voor miljoenen aan bij Time Warner en nu lijkt Talpa de volgende 'catch' te zijn. In een snel veranderende mediawereld zoeken tv-bedrijven elkaar steeds meer op.

Beeld Talpa

John de Mol stevent af op zijn tweede megadeal. Na Endemol, dat in 2000 voor 5,5 miljard euro werd verkocht, zou hij binnenkort Talpa van de hand kunnen doen, nu voor vele honderden miljoenen. Het FD meldde vanmorgen dat potentiële kopers zich hebben gemeld bij de Amerikaanse Bank of America Merrill Lynch dat als financieel adviseur voor Talpa de belangstelling 'kanaliseert'. Wie de potentiële kopers zijn, is onduidelijk, maar vermoedelijk gaat het om mediaconglomeraten Fremantle (eigendom van RTL Group) en 21th Century Fox (van Rupert Murdoch). Een woordvoerder van Talpa bevestigt dat er 'inderdaad interesse is', maar wil niet zeggen of De Mol daadwerkelijk zijn bedrijf wil verkopen.

Tv-hits zijn de noodzakelijke content waar zenders wereldwijd op drijven. En met de opkomst van video on demand, het wereldwijde succes van Netflix, is die concurrentiestrijd alleen maar toegenomen. Met populaire titels, of het nu amusement is of drama, kunnen kijkers worden 'gekocht' en belangrijker: ze kunnen de kijker vasthouden.

De kijker vindt het op zijn beurt allemaal best, maar is wel kritisch. Daarom slaat slechts een fractie van de vele honderden nieuwe formats per jaar echt aan. De bedenkers en eigenaren van die formats zijn de populairste jongens van de klas en dus gewild bij de grote mediabedrijven die desnoods voor ettelijke miljoenen hun creatieve vondsten in handen willen krijgen.

John de Mol Beeld anp

Big Brother
En De Mol blijkt één van die populaire jongens. Dankzij succesvolle formats als The Voice, I Love my Country (Ik Hou van Holland) en Utopia wist hij met Talpa internationaal weer overal voet aan de grond te krijgen. Eerder deed hij dat al met Joop van den Ende samen. Formats als Big Brother, Fear Factor en Deal or No Deal maakten van Endemol één van de grootste succesbedrijven op dat gebied, waardoor de twee Nederlandse producenten flink konden cashen.

En nu gaat dat wellicht solo weer gebeuren, al houdt Talpa uiteraard de kaken stevig op elkaar. Ook zou een eventuele verkoop niet snel gebeuren; Talpa zou eerst willen proberen de winst op te schroeven - met name door een forse uitbreiding van activiteiten in China - waardoor het de maximale prijs voor het bedrijf kan vragen. Volgens de betrokkenen die het FD sprak zou De Mol nu 600 tot 700 miljoen euro voor zijn bedrijf kunnen vragen, maar wordt ingezet op een opbrengst van 1 miljard. Vorig jaar werd overigens nog een overnamebod van 450 miljoen van het Britse productiebedrijf Shine afgeslagen.

Discovery
Voor de leek is het intussen lastig bij te houden: welke zender hoort nu bij welk bedrijf en welke producent heeft belangen in welke zender? Vorige week kwam nog het bericht dat het Amerikaanse Discovery (bekend van TLC en Discovery Channel) de Nederlandse tak van SBS wil overnemen nadat het eerder al SBS in Scandinavië opkocht. Het Amerikaanse bedrijf wil fors uitbreiden en zoekt die uitbreiding in Europa waar veel originele content vandaan komt. Denk aan de Scandinavische crimeseries, maar ook aan de amusements- en realityprogramma's uit Nederland.

Het wordt echter wel ingewikkeld, want SBS is in Nederland weer eigendom van de Finse uitgever Sanoma (tweederde) en Talpa (eenderde). En die lieten vorige week weten dat SBS niet te koop is. In theorie zou het kunnen dat Talpa wordt gekocht door Fremantle, terwijl het aandeel in SBS vervolgens wordt verkocht aan Discovery.

De nieuwe jury van de succesvolle Amerikaanse editie van Talpa's The Voice: Adam Levine, Gwen Stefani, Pharrell Williams en Blake Shelton. Beeld ap
Talpa is voor eenderde eigenaar van SBS Nederland. Wat er met dat aandeel gebeurt als Talpa wordt verkocht is niet duidelijk. SBS is op zijn beurt weer een ander geliefd doelwit. Beeld anp

Creatieve werk
Wat John de Mol zelf gaat doen als Talpa inderdaad wordt overgenomen is onduidelijk. De vorige keer vond hij Endemol veel te groot geworden en miste hij het creatieve werk; het bedenken van formats. Nu dat voor de tweede keer heeft geleid tot een groot bedrijf, is de vraag of hij het kunstje voor een derde keer kan flikken. Met zijn 59 jaar is dat wellicht wat veel gevraagd, maar het is niet ondenkbaar. Meest logisch is dat hij als creatief adviseur verbonden blijft aan Talpa.

En wat zijn de gevolgen van de huidige consolidatieslag in medialand eigenlijk voor de kijker? Voorlopig zijn die klein, wie het geld beheert is niet van belang, de formats en series vinden hun weg toch wel naar de kijker. Het worden er dankzij de miljoenenslag alleen maar meer en mogelijk ook nog eens van betere kwaliteit. En dat is pure winst.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.