Tyler ‘Ninja’ Blevins, de grootste gamestreamer op aarde, kreeg een miljoen dollar om een pas uitgekomen spel te spelen.

Zeven redenen Gamestreamer Ninja

Miljoenen kijken mee als Ninja Fortnite speelt. Zeven ver­klaringen voor zijn succes

Tyler ‘Ninja’ Blevins, de grootste gamestreamer op aarde, kreeg een miljoen dollar om een pas uitgekomen spel te spelen. Beeld Hollandse Hoogte / The New York Times Syndication

Ninja verdient miljoenen dollars per jaar, alleen door voor de camera videogames te spelen. Hoe krijgt hij dat voor elkaar? Zeven redenen.

‘Oh my God! Oh my God!’ Tyler Blevins – eind 20, blauw haar, gele bandana – springt schreeuwend door zijn kamer. Zojuist won hij op spectaculaire wijze een potje van het onlineschietspel Fortnite. Een tegenstander die op hem af wilde springen door zichzelf te lanceren, knalde hij met één schot uit de lucht:

Gamesessies als deze neemt hij op onder zijn pseudoniem Ninja. Dagelijks speelt hij live op streamsite Twitch, de beste momenten zet hij op videoplatform YouTube. Kijkers zien hoe zijn Fortnite-poppetje het op een kleurrijk eiland uitvecht met honderd anderen, degene die het laatst overblijft, wint. Ninja zelf is links in beeld te zien. Met een koptelefoon op het hoofd en een geconcentreerde blik, ondertussen ouwehoerend tegen zijn kijkers of de vrienden met wie hij speelt.

Een leuke zolderkamerhobby? Wacht tot u de cijfers ziet. Meer dan 14 miljoen mensen volgen hem op Twitch, op YouTube zijn het er 22 miljoen. Van de 10 miljoen dollar die hij vorig jaar verdiende, streek hij het merendeel op via deze kanalen, zei hij tegen CNN. Allemaal dankzij advertentie-inkomsten en betalende abonnees.

Hij zou zelfs een miljoen dollar hebben ontvangen om Apex Legends te spelen, toen dat spel in februari uitkwam, meldt persbureau Reuters. Apex Legends is een soortgelijk game als Fortnite, het spel dat Ninja het vaakst speelt, en daarmee een directe concurrent. Doel was om Ninja-kijkers naar de nieuwe game te lokken.

Hoe kluistert deze twintiger al die miljoenen aan het computerscherm? Zeven verklaringen voor het succes van de grootste gamestreamer op aarde.

1. Hij is een sterspeler.

Zoals een voetbalfan geniet van de manier waarop Lionel Messi met een bal over het veld spurt, links en rechts verdedigers passerend, zo genieten jonge gamefans van de manier waarop Ninja over het virtuele slagveld dartelt en tegenstanders te slim af is. Neem deze situatie, waarin hij met heliumballonnen boven het eiland en de ene na de andere speler neerschiet met pijl en boog:

Of deze, waarin hij landt op de vleugels van een vliegtuig, de bestuurder neerknalt, met een paraglider naar een tweede vliegtuig zweeft en het kunstje doodleuk herhaalt:

Een genot om naar te kijken, vindt Martin Verschoor, hoofdredacteur van gamemagazine Power Unlimited. ‘Als speler kun je er echt iets van leren. Hij legt vaak uit hoe hij dingen aanpakt en geeft tips.’ Ninja heeft dan ook de nodige ervaring. Sinds 2011 is hij professioneel gamer en verdient hij geld met gametoernooien.

2. Hij vermaakt tijdens het gamen.

Waar Verschoor pas écht bewondering voor heeft, is het feit dat Ninja tijdens het uithalen van al die knappe toeren zijn kijkers weet te vermaken met anekdotes en grappen. Hij ouwehoert met bevriende spelers, of neemt spelers in de zeik, zoals hier:

Verschoor: ‘We streamen bij Power Unlimited zelf ook weleens. Het is echt moeilijk om geconcentreerd te spelen en dan ook nog eens te entertainen.’

Daarbij is Ninja vrijwel altijd vrolijk en positief, wat de relatief jonge doelgroep zal aanspreken, vervolgt hij. Of je waardering hebt voor zijn stijl, met geregeld gilletjes en soms geschreeuw uit volle borst, is een kwestie van smaak, zegt hij diplomatiek.

3. Hij voelt benaderbaar.

Ondanks alle miljoenen kijkers en de bakken geld die hij verdient, presenteert Ninja zich gewoon als een gozer die in zijn kamer videogames speelt. Zoals veel van zijn kijkers. Die authenticiteit is volgens Verschoor belangrijk, omdat gebruikers zich aan Ninja kunnen spiegelen. ‘Je kijkt min of meer zijn slaapkamer in, hij geeft je het gevoel dat je naast hem zit.’

Bovendien voelt hij, ondanks zijn sterrenstatus, benaderbaar. Wie geld doneert tijdens zijn streams kan bijvoorbeeld een vraag of opmerking meesturen waarop hij soms live reageert. Zo steekt hij de kijker een hart onder het riem die zegt dat zijn leven niet de moeite waard voelt:

4. Hij sprong op het juiste moment op het juiste spel.

Met 250 miljoen geregistreerde spelers is er haast geen ontkomen aan Fortnite, dat weliswaar gratis is, maar dankzij de verkoop van onder meer virtuele outfits alsnog de meest lucratieve videogame van 2018 was. Hoewel de spelers zich al sinds de lancering in 2017 met miljoenen tegelijk meldden, was het toen stukken eenvoudiger om op te vallen als Fortnite-streamer dan nu, legt Verschoor uit. En Ninja was er vroeg bij. Toen Fortnite vervolgens explodeerde, explodeerden de kijkersaantallen van Ninja mee.

5. Hij pakt zijn mediamomentjes.

Het is nog altijd de best bekeken stream op Twitch: Ninja die Fortnite speelt met de wereldberoemde rappers Drake en Travis Scott, vorig jaar maart:

Een sleutelmoment voor Ninja, die hiermee veel meer onder de aandacht kwam buiten de gamewereld. Het was niet zijn enige handige mediamoment. Later dat jaar stond hij als eerste gamer op de voorpagina van het sportmagazine van ESPN en was hij te gast in de immens populaire Amerikaanse talkshow Ellen.

6. Hij maakte van zichzelf een merk.

Blauw, roze, rood: het haar van Ninja heeft al heel wat felle kleuren gehad. In combinatie met zijn bandana – een verwijzing naar zijn bijnaam – levert hem dat een herkenbaar uiterlijk op. Handig, want hij moet het op het scherm doen met alleen zijn hoofd, vindt Omar Kbiri, die onder meer onlinecampagnes bedenkt bij bureau Maak en de Veed Awards voor Nederlandse YouTubers mede oprichtte. Ninja verkoopt ook bandana’s en andere merchandise. Al dan niet voorzien van zijn eigen logo, uiteraard de beeltenis van een Ninja.

7. Hij heeft een ijzeren discipline.

Om succesvol te blijven, is hard werken en een professionele houding vereist, weet Kbiri. Je moet met filmpjes blijven komen, liefst op vaste dagen en op vaste tijdstippen. Omdat je fans dat van je verwachten – als jij niet uploadt, kunnen ze naar een ander stappen – maar ook omdat de algoritmen dat dicteren. Ninja hanteert een moordend werktempo: hij speelt op een normale werkdag rustig twaalf uur games voor de camera.

‘Die algoritmen zijn eigenlijk de onlineversie van John de Mol. Zij bepalen hoeveel mensen je video op Twitch en YouTube te zien krijgen’, zegt Kbiri. En ze hebben een voorkeur voor kanalen die vaak en regelmatig uploaden, kanalen die gebruikers zo vaak mogelijk terughalen naar het platform. Ninja weet er alles van. Toen hij twee dagen achter elkaar niet uploadde om bij een game-evenement aanwezig te zijn, verloor hij op Twitch meteen 40 duizend abonnees.

Lees meer over videogames

We speelden Fortnite, GTA Online en Candy Crush met een verslavingsdeskundige en vonden deze zes psychologische trucs waarmee ze proberen extra geld te verdienen.

Google en Apple beginnen een ‘Netflix voor games’. Lees ons interview met de Nederlander die dit jaren geleden al deed.

Een half miljoen mensen volgen hoe YouTuber Royalistiq spelers neerschiet in de game Fortnite. Hier vertelt hij hoe hij dat aanpakt.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.