Miley Cyrus wil nieuwe popdiva worden. Dat zit er nog niet in.

Met de juiste producers, de juiste manager en zorgvuldig geplande opschudding (bloot!) probeert ex-Disneyster Miley Cyrus de nieuwe popdiva te worden. Dat zit er nog niet in, schrijft Gijsbert Kamer in de Volkskrant.

Spraakmakend, zelfs controversieel was haar optreden. Beeld epa

Er moest iets gebeuren. Sinds haar kinderjaren had de Amerikaanse Miley Cyrus (20) in de schijnwerpers gestaan. De dochter van country-ster Billy Ray Cyrus speelde vanaf 2006 een hoofdrol in de Walt Disney-kinderserie Hannah Montana en ze was daarnaast succesvol in de popmuziek. 14 jaar oud was ze toen het aan de tv-serie gelieerde album Hannah Montana 2: Meet Miley Cyrus drie miljoen keer verkocht werd. Er volgden in rap tempo drie albums op eigen titel maar de verkoop van de laatste, Can't Be Tamed uit 2010, viel tegen.

Grote diva's
Wat te doen? Een nieuwe plaat maken, eentje die zich niet alleen kon meten met het werk van de grote popdiva's van het moment. Rihanna, Beyoncé, Lady Gaga en, in iets mindere mate, Katy Perry. Of nog liever, een plaat waarmee ze hen in succes zou overtreffen.

Cyrus deed wat veel jonge popsterren op weg naar volwassenheid deden, ze zocht contact met zwarte producers uit de hiphop- en r&b-wereld. Was het niet Pharrell Williams die in 2001 Britney Spears had bevrijd van haar meisjes-imago met I'm A Slave For You? En was het niet diezelfde Pharrell die met zijn Neptunes Justin Timberlake een jaar later hielp met het maken van een van de allerbeste popplaten van de jaren nul (Justified)?

 
De promotiecampagne die van het deze week verschenen nieuwe album van Miley Cyrus wereldnieuws maakte, is buitengewoon goed doordacht
Beeld photo_news

Pharrell wilde wel, net als de producer Mike Will Made It (die onder meer met Rihanna werkt). Miley Cyrus zou een eigentijds popalbum maken waarop, de platen van Nicki Minaj, Rihanna en Britney Spears indachtig, allerlei hippe clubsounds van knisperende r&b tot diepe dubstep terug te horen waren. Een paar stevige powerballads zouden vervolgens Katy Perry het nakijken geven.

Een plaat maken is een ding, maar hoe breng je die anno 2013 aan de man? Daar moest haar kersverse manager Larry Rudolph iets voor bedenken. Sinds maart behartigt hij samen met Cyrus' moeder Tish haar belangen. Het lijdt geen twijfel dat Rudolph (die eerder al Britney Spears reanimeerde) de genius is achter alles waarmee Cyrus de laatste twee maanden de publiciteit haalde.

Buitengewoon goed doordacht
De promotiecampagne die van het deze week verschenen nieuwe album van Miley Cyrus wereldnieuws maakte, is buitengewoon goed doordacht.

Vier zorgvuldig geplande gebeurtenissen waren cruciaal. Het begon met het optreden bij de MTV Video Music Awards (VMA) op 25 augustus, daarna volgde het interview met Rolling Stone, haar eerste grote coverstory, vier dagen later. Het publiek mocht dit even laten bezinken tot op 2 oktober op MTV de documentaire Miley: The Movement werd uitgezonden. De campagne werd afgelopen zaterdag afgerond met een optreden van Miley Cyrus als gast-presentator van de populaire live tv-show Saturday Night Live.

Alles verliep zoals gepland. Spraakmakend, zelfs controversieel was haar optreden tijdens de uitreiking van de VMA Awards. Verkleed als teddybeer nam ze seksueel expliciete poses aan, voordat ze in huidkleurig latex ondergoed haar billen wiebelend tegen het kruis van zanger Robin Thicke aandrukte. Wereldwijd tweette iedereen het rond. Ineens wist heel de wereld hoe die Caribische paringsdans heet: twerking.

 
Even had iedereen het over Miley
Beeld getty

Schande
Natuurlijk werd er schande van gesproken. Moest dat nou, zo ranzig? Maar daar was het Cyrus ook precies om te doen. De VMA-uitzendingen hebben vanaf de allereerste keer, in 1984 met een orgasme veinzende Madonna in trouwjurk, voor ophef gezorgd. Britney Spears met haar slangenact in 2001 en Madonna tongend met zowel Britney als Christina Aguilera in 2003: daar wilde Cyrus zich bij aansluiten, gaf ze min of meer toe in de korte docu Miley: The Movement.

Even had iedereen het over Miley. En juist op het moment dat de sociale media haar vergeten leken, kwam haar videoclip van de nieuwe single Wrecking Ball uit, waarin een naakte Cyrus te zien is schommelend op een sloopkogel, met slechts een paar Dr. Martens aan haar voeten.

Dit weekeinde in de Volkskrant: Het ergste is misschien nog wel dat het Miley Cyrus aan enige diepte ontbreekt.

 
Verkleed als teddybeer nam ze seksueel expliciete poses aan, voordat ze in huidkleurig latex ondergoed haar billen wiebelend tegen het kruis van zanger Robin Thicke aandrukte
Moest dat nou, zo ranzig? Beeld afp
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden