Kunstwerk van de week

Mila Lanfermeijer, Ana Navas en Evelyn Taocheng Wan zien hun kunstwerken als familieleden van elkaar

Wekelijks bespreken we een kunstwerk dat nú om aandacht vraagt. Deze week: Draw-er van Mila Lanfermeijer, Ana Navas en Evelyn Taocheng Wang.

Draw-er van Mila Lanfermeijer, Ana Navas en Evelyn Taocheng Wang Beeld Natascha Libbert
Draw-er van Mila Lanfermeijer, Ana Navas en Evelyn Taocheng WangBeeld Natascha Libbert

Wel doen: je doelgroep bepalen, een bedrijfsplan schrijven. Niet doen: citeren uit gedichten, bellen naar een galerie. Het nieuwe boek How to Become a Successful Artist dat deze week bij Phaidon is verschenen, staat vol tips voor kunstenaars. Het is geschreven door de Zwitserse kunstmarktexpert Magnus Resch. Hij stuurde me een persoonlijke e-mail (een tip uit zijn boek, zag ik later) waarin hij erop wees dat het boek al voor verschijning in de ranglijsten van Amazon was opgeklommen.

Dat is niet onterecht: dankzij het uitgebreide dataonderzoek waar Resch de afgelopen jaren in is gespecialiseerd (hij analyseerde de carrières van honderdduizenden kunstenaars) geeft het boek veel informatie over de kunstmarkt. Maar sommige tips deden mijn wenkbrauwen wel fronsen: Instagram-advertenties kopen, really? Het meest verrast was ik door de titel hoofdstuk 4: ‘Kunstenaars: leer je concurrenten kennen.’

Concurrenten? Die woordkeuze past natuurlijk helemaal bij de zakelijke toon van het boek, maar niet bij deze tijd, die voor veel kunstenaars draait om samenwerken. Dat was voor de pandemie al het geval. In 2019 besloten de vier genomineerden voor de Turner Prize, de grote Britse kunstprijs, bijvoorbeeld om de prijs te delen: ‘Vóór gemeenschappelijkheid, veelvormigheid en solidariteit in de kunst en in de samenleving.’

Dit jaar zijn er vijf kunstenaarsgroepen genomineerd voor de Turner Prize, dus wordt het prijzengeld straks weer gedeeld. Covid heeft dit soort samenwerkingsverbanden een extra zetje gegeven. Zo begon onlangs in Rotterdam de Kunstambassade, waarin een deel van de opbrengst van kunstverkoop samen wordt gedeeld.

Ook wars van kunst als concurrentiestrijd zijn de drie kunstenaars die nu een prachtige tentoonstelling hebben in Nest in Den Haag. Mila Lanfermeijer, Ana Navas en Evelyn Taocheng Wang leerden elkaar kennen aan post-academisch instituut De Ateliers in Amsterdam en raakten bevriend.

Hun kunst is aan elkaar verwant, zo is te zien: in technieken (textiel, handwerk, tekenen en schilderen), kleuren (aardetinten, huidskleuren, blauw en groen) en aanpak (details, herhalingen, onderzoek). Ze beschouwen hun kunstwerken als familieleden en vrienden van elkaar, in Nest kregen die een thuis. Architect Donna van Milligen Bielke ontwierp thematische kamers: een slaapkamer, een salon, een studeerkamer en een atelier.

Omdat ik – in lijn met de opzet van de tentoonstelling – niet voor één kunstwerk wil kiezen, staat hierboven een foto van het ‘atelier’ waarin kunst en schetsen van alle drie lekker chaotisch over elkaar heen tuimelen. In het atelier moet je wanneer je iemand ontvangt geen muziek draaien en niet langer dan vijf minuten praten, volgens het handboek van Resch. Daar houden deze kunstenaars zich aan, het is stil in Nest, de tentoonstelling moet nog openen. Ik ben benieuwd wat de kunstenaars me hadden kunnen vertellen, over die slang bijvoorbeeld. Die verwijst vast naar de slang die Eva verleidde? Op het kunstwerk eronder staat: ‘Zelfs in een appel bijten is politiek.’

‘Draw-er’ van Mila Lanfermeijer, Ana Navas en Evelyn Taocheng Wang / Foto: Natascha Libbert Beeld Natascha Libbert
‘Draw-er’ van Mila Lanfermeijer, Ana Navas en Evelyn Taocheng Wang / Foto: Natascha LibbertBeeld Natascha Libbert

Vrouwelijkheid is een terugkerend onderwerp in Nest: Ana Navas liet zich voor een reeks kunstwerken inspireren door de vaak absurde tips uit het boek Nice Girls (Still) Don’t Get the Corner Office. Unconscious Mistakes Women Make That Sabotage Their Careers (2004). Zo wordt vrouwen ingeprent dat ze hun haar niet mogen aanraken omdat ze hun ‘geloofwaardigheid’ dan zouden verliezen. De vrouwen in Nest hebben lak aan handboeken, dat is duidelijk. Gelukkig maar.

Draw-er (Atelier)

Wie: Mila Lanfermeijer (33), Ana Navas (37) en Evelyn Taocheng Wang (40)
Waar: Expositie III, Nest, Den Haag, nestruimte.nl
Pech: De tentoonstelling zou op 18 december 2020 openen, die week moesten musea en presentatie-instellingen sluiten.
Straks te zien: vanaf heropening t/m 1 augustus 2021

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden