'MIJN WERK IS EEN VERKENNINGSTOCHT'

Op initiatief van Cameron Diaz werd de film In Her Shoes gemaakt. 'Een meidenfilm? Het gaat over het moment waarop volwassenen moeten accepteren wie en wat ze zijn!'..

Chicklit? Cameron Diaz (33) houdt een hand bij haar rechteroor, alsofzij de vraag niet goed heeft verstaan. Of zij een lezer is van chicklit alsIn Her Shoes? 'Vind jij dat een meidenboek? Omdat de hoofdpersonen tweezussen zijn, waarvan er een voortdurend rondloopt in de peperdure muiltjesvan de ander? Dan heb ik nieuws voor je: die schoenen zijn een stijlmiddel.Een metafoor. Het boek en de film gaan over het moment waarop volwassenenmoeten accepteren wie en wat ze zijn. Over het moment waarop het nietlanger mogelijk is jezelf te verschuilen achter onschuld, of onwetendheid.'

Het is negen uur 's ochtends op een septemberdag in Toronto. CameronDiaz, een van de hoofdgasten van het Toronto International Film Festival,is aangeschoven bij zes journalisten. Ze staat op scherp, maar dan wel opháár manier: met een gulle lach en spottende mimiek worden vragen over'vrouwenboeken', 'de vrouwelijke obsessie voor schoenen' en 'meidenfilms'bij het grofvuil gezet.

'Come on, guys!', klinkt het uitdagend. 'Wie van jullie heeft niet rondzijn dertigste gedacht: gedraag ik me wel zoals ik echt ben? Durf ik mezelfte zijn?' Na enkele seconden stilte onder de journalisten: 'Mijn God. Dealiens van Mars. Hier zitten ze, en ze zijn gekomen om mij te halen.'

In Her Shoes, gebaseerd op de bestseller van Jennifer Weiner, is voor100 procent een project van Diaz. Toen zij de roman las, wist ze meteen:de dyslectische Maggie, die rollebollend door het leven gaat uit angstzichzelf echt te leren kennen, is een rol voor haar. Diaz regelde defilmrechten, bracht het project onder bij 20th Century Fox, haaldescenarioschrijver Susannah Grant (Erin Brockovich) erbij, en ze drong eropaan dat Toni Collette haar nette zus zou spelen. Toen de film wasgefinancierd - Diaz nam genoegen met een honorarium dat uit een fractiebestaat van de gebruikelijk 15 tot 20 miljoen dollar die zij voor een filmpleegt te ontvangen - vroeg ze Curtis Hanson de regie te doen, vooral omdatze diens Wonder Boys zo'n goede productie vond. 'Ik ben gefascineerd doorde vraag in welke mate mensen zichzelf op een gegeven moment nog kunnenveranderen. En: zijn de mensen om je heen in staat jouw onbekende, anderekant te accepteren?'

In de openingsscène van In Her Shoes wordt nadrukkelijk met dergelijkevragen en verwachtingspatronen gespeeld. De zussen Maggie en Rose hebbenseks voor één nacht. Maggie vindt zichzelf dronken terug in een wc, waarze na de daad is achtergelaten, terwijl Rose in haar chique slaapkamermeteen al spijt heeft van wat daar enkele uren eerder is gebeurd.

Tot op de helft van de film blijft de verdeling zo: Maggie is deegocentrische spring-in-'t-veld, en Rose de geleerde controlefreak.

Die rolverdeling geeft Diaz de ruimte aan de haal te gaan met haarwilde, sexy imago. Maggie is aanvankelijk een vrouw met hele lange benen,die door regisseur Hanson in volle glorie worden getoond. Over aanspraakheeft zij nooit te klagen, maar een serieus gesprek zit er niet in.

'Ik weet dat veel mensen mij vooral zien als die blonde comédienne. Enja: ik kom uit Californië. En ja: ik ben een tijdje fotomodel geweest.'Daarbij komt nog, zegt ze, dat ze het meeste succes heeft gehad met rollendie dat beeld bevestigen. 'Het zou belachelijk zijn daarover te klagen.Alleen: ik heb er geen behoefte aan altijd dezelfde dingen te doen. Datblijft een strijd. Als je met een bepaalde rol veel geld hebtbinnengebracht, dan hopen de studio's dat jij dat kunstje eindeloosherhaalt. Ik heb geleerd dat ik contractueel moet vastleggen dat ik zelfbepaal welke kleur haar mijn personage heeft.'

Diaz vindt Maggie interessant omdat zij zichzelf haat. Ze is een vrouwdie vertrouwt op haar uiterlijk. 'Seks is voor haar een bevestiging dat zeop aarde rondloopt. Een bevestiging voor de korte termijn. Aan het slotweet ze dat ze er ook mag zijn zonder haar borsten en benen te tonen. Datis een verhaal dat ik aan de wereld wil laten zien. Dat zelfvertrouwenonontbeerlijk is om vooruit te komen. En dat niemand anders dan jijzelfdaar iets aan kan doen.'

Sinds haar entree in Hollywood - ze debuteerde zonder acteerervaring inThe Mask (1994), als vriendinnetje van Jim Carrey - maakte Diaz metregelmaat opvallende keuzes. Ze werd wereldberoemd als het meisje datsperma in haar lokken smeert (There's Something About Mary, 1998), maar wasook een blinde vrouw in Things You Can Tell By Just Looking At Her (2000),terwijl ze in Being John Malkovich (1999) opdook met een bruin permanentjeen een slobbertrui om haar flinterdunne lijf.

Dát is, stelt ze, wat haar werk zo leuk maakt. De variatie. Demogelijkheid steeds weer in andermans leven te duiken. 'Mijn werk is eenverkenningstocht. Zo ervaar ik dat. Je kunt andere levens uitproberen. Eenandere smaak uittesten. Ik houd van extraverte types. Zingen, dansen. Ikbeheers nu Duitse volksdans! Dank zij Charlie's Angels.'

Behalve een veelgevraagd actrice is Diaz ook een gewild onderwerp in depopulaire media. De eerste jaren nam ze de roddels over haar leven voorlief, totdat ze merkte dat dergelijke verhalen wel degelijk een plekkrijgen in het collectieve bewustzijn. 'Het is me te vaak overkomen datfamilie en vrienden informeerden naar zogenaamde akkefietjes, naar verhalendie nooit zijn gebeurd. Op een ochtend heb ik besloten de leugenaars deoorlog te verklaren.'

Een fotograaf bood haar een reeks blootfoto's aan die hij van haarmaakte toen ze 19 was. Om de prijs op te drijven plaatste hij enkele opinternet. Als ze erger wilde voorkomen, diende ze 3,8 miljoen dollar overte maken. 'Doelbewuste chantage, luidde het oordeel. Hij heeft zijn strafgekregen.'

Vlak voor het interview werd bekend dat ze ook een zaak had gewonnentegen een roddelblad. Fel: 'Ik besef al te goed dat ik een deel van mijnleven met mijn publiek moet delen. Dat is een gegeven. Dat betekent nietdat iedereen alles over mij kan zeggen. Ik wil me best verdedigen, maaralleen voor keuzes en uitspraken die ik echt heb gemaakt en gedaan.'

Op een dag meldde een krant dat zij met een onbekende man wasgesignaleerd in een hotel - waarbij de vraag luidde wat haar verloofdeJustin Timberlake daar wel niet van zou vinden? Het bericht berokkende haargeen directe schade. 'Het werd gepubliceerd terwijl ik met Justin op eeneiland verbleef. Een surfvakantie. Ik had al weken geen hotel gezien. Enal helemaal geen vreemde man.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden