'Mijn volgers vertrouwen mijn smaak'

Is dit koffietentje leuk, superleuk, of cool? Anne de Buck is hotspotblogger in Amsterdam. Haar site liep zo goed, dat De Buck haar baan opzegde. Nu is ze fulltime 'influencer'.

Blogger Anne de Buck. Beeld Linda Stulic
Blogger Anne de Buck.Beeld Linda Stulic

'Wat ziet dat er supperlekker uit!', roept Anne de Buck (33) als de quinoasalade wordt geserveerd. Direct staat ze op om er een foto van te maken. 'Ik had vandaag nog niets op Instagram gezet.'

Niet veel later staat de salade online:

'Hmmmmmmm delicious new salad on the menu @plukamsterdam with mackerel and #avocado #foodporn #amsterdam #instafood #photooftheday #fromwereistand.'

Binnen enkele uren heeft de foto meer dan driehonderd likes.

Ruim 175 duizend unieke bezoekers trekt De Bucks weblog yourlittleblackbook.com per maand. Daarmee is zij een van Amsterdams invloedrijkste 'influencers'. De immer vuurrood gelipte vamp heeft 'wanderlust' zegt ze zelf; een niet-aflatende behoefte Amsterdam te verkennen en haar ervaringen te verzamelen in haar 'zwarte boekje'. Ze wil 'hotspots' in de stad als eerste ontdekken en delen, 'superleuke nieuwe tentjes' dus, of juist '#weirdandcool'.

Haar wanderlust jaagt haar ook de wereld over, gewapend met haar selfiestick. Ze filmt zichzelf terwijl ze genietend en lachend door een hippe straat loopt ('kijk even mee hoe leuk dit eruit ziet!'), een walvis uit het water ziet komen ('wow!') of in Venetië aan een bolletje pistache likt ('even lekker een ijsje eten!'). En zo nu en dan een tip: 'Als je een keer in Boston bent, dan is Whale Watching wel echt een aanrader.'

De Buck (33) begon haar blog toen ze nog marketingmanager was van woon- en tuinierbladen bij uitgeefconcern Sanoma. In de avonden en de weekenden werkte ze aan 'yourlbb', omdat vrienden haar altijd al tips vroegen voor leuke adresjes. Het bezoek groeide snel. Twee jaar geleden zegde ze haar baan op om zich volledig aan haar blog te wijden.

Het is haar goed gelukt de site te 'monetizen', stelt ze vast. Geld te verdienen dus. Dankzij 'partners' als NS, KLM en TUI of met drankmerken die graag betalen voor een 'samenwerking'. Als zij betalen, verwerkt ze hun merken in haar stukjes of films. Net als lokale ondernemers voor wie De Buck 'maatwerkoplossingen' verzint.

Benieuwd naar hoe het werkt, het hedendaagse hotspot-bloggen, ging de Volkskrant een dag mee op stap. 'Bereid je voor op een dag met veel eten ;-)'

Anne de Buck. Beeld Linda Stulic
Anne de Buck.Beeld Linda Stulic

10.00 uur, Keizersgracht

In het opgeruimde kantoortje zit De Buck om de tafel met haar stagiair Jolien en met Lise, die als freelancer meewerkt aan yourlbb. Uit een speaker klinkt loungemuziek. Op dunne planken aan de muur staan fotolijstjes met daarin zinnen die voor De Buck het wanderlustgevoel verwoorden: 'Don't call it a dream, call it a plan' en: 'Say yes to new adventures' en 'Eat well travel often'.

Vaak zeggen mensen tegen haar dat ze een heerlijk leven heeft, vertelt De Buck. 'Maar het is ook keihard beuken in de avonden, weekenden en op die hotelkamers. Steeds maar content maken voor de site en alle sociale media.' En er moeten ook steeds aantrekkelijke 'lijstjes' verzonnen en gemaakt worden: 10 x de beste tacotenten van Amsterdam, 11 x de beste 'summer hotspots' of 47 x de beste 'coffee bars'. Zulke lijstjes leveren kliks op.

De vergadering gaat vandaag vooral over de twee boeken die De Buck deze maand presenteert. Een gids met meer dan 400 van haar favoriete hotspots in Amsterdam en een reisboek dat, hoe kan het ook anders, Wanderlust heet. Een persoonlijk boek vol handige tips & tricks voor de moderne reiziger. Met kwesties als: hoe pak ik mijn koffer in?

Overleg op kantoor. Beeld
Overleg op kantoor.Beeld

De Buck is een uitmuntende marketeer, ze is cum laude afgestudeerd in de communicatiewetenschap en weet na haar jaren bij Sanoma en yourlbb precies hoe je een nieuw product 'in de markt zet'. Dus staan er voor de boeken al heel wat leuke samenwerkingen op stapel met andere 'influencers', zegt ze aan de vergadertafel. 'Die chicks van Our Ground hebben iets heel leuks bedacht en ook de meiden van Chickslovefood hebben superlief aangeboden dat ze iets aan het boek gaan doen.' De damesbladen zijn eveneens op de hoogte. 'Elle doet een item en voor Grazia en LINDA. mag ik een blog schrijven.' Met Bol.com is ook een samenwerking bedacht. En Het Parool maakt een interview.

En dan is er nog de boekpresentatie in de A'DAM&co, de pas geopende club voor creatievelingen in de oude Shell-toren, waar De Buck lid van is, gewoon tegen betaling overigens. Radiozender Amsterdam FM, waar Anne elke vrijdag weekendtips geeft, zal live uitzenden. Anne: 'En de goodiebag wordt echt megacool. Naast de boeken zit er bijvoorbeeld ook een massage in bij Het Massagehuys, waar ik altijd naartoe ga wanneer ik even helemaal gestresst ben.' Ze gaat nu naar Pluk, een van haar favoriete hotspots, om te kijken wat ze daar nog voor haar kunnen doen. Even de lippen stiften en ze is de deur uit.

12.00 uur, Pluk

Iris Zeilstra (27) staat De Buck voor de deur op te wachten en de vrouwen geven elkaar een knuffel. Binnen, achter de open ramen, staan op een grote marmeren toonbank taarten en vers fruit verleidelijk uitgestald. De zaak zit vol. We lopen door naar de binnenplaats, waar we tussen de bloempotten op een bankje gaan zitten. De Buck bestelt de quinoasalade en ik neem een 'Açai bowl', een soort fruithapje dat volgens De Buck al een tijdje hip is.

Zeilstra heeft met haar man restaurants in de Amsterdamse Reestraat en in Spanje. Zij kent De Buck omdat die een stukje over haar had geschreven voor yourlbb. Inmiddels zijn ze vriendinnen. Onlangs heeft De Buck ook een filmpje gemaakt over Pluk. 'Superleuke healthy hotspot, dus kijk maar even mee in deze video wat ik allemaal ga eten.'

In het begin heeft De Buck onderzocht of ze geld kon verdienen aan de restaurants en de koffietentjes waar ze over schrijft op haar site. 'Maar dat voelde toch niet goed en het werkte ook niet, want beginnende ondernemers hebben vaak weinig te besteden.' De site verdient wat geld met banners, maar die leveren De Buck nu net genoeg op om de huur van haar kantoor te betalen.

null Beeld
Beeld

Het echte geld komt dus van de grotere merken, die via De Buck een groot geïnteresseerd publiek kunnen bereiken. Zo maakte ze onlangs een blog over tien favoriete hotspots in Amsterdam-Noord, die ze bezocht met een witte Mitsubishi. Ze vertelt in de blog behalve over de fijne plekken in Noord ook over de auto die ze 'een zeer vrouwelijke SUV' noemt. 'De Mitsubishi ASX is de perfecte auto voor de stad. Je krijgt waar voor je geld.' De Buck houdt liever voor zich hoeveel ze verdient met dit soort klussen.

Als ondernemer wil De Buck yourlbb steeds verder ontwikkelen. Nu de boeken af zijn en ook een speciale app bijna klaar is, heeft ze plannen om meer met filmpjes te doen. Het soort filmpje dat ze voor Pluk heeft gemaakt, wil ze verkopen aan andere lokale ondernemers.

Anne: 'Wat zou jij overhebben voor zo'n filmpje, Ier?'

Iris denkt even na, dan: 'Je hebt de sfeer van mijn zaak echt gevangen, het heeft grote media-waarde. Ik denk dat ik er tussen de 750 en 1.000 euro voor over zou hebben.'

Pas tegen het einde van het gesprek gaat het nog even over de goodiebag. Het is snel beklonken: Iris wil een voucher leveren voor een smoothie. Ook zal ze een brunch organiseren voor volgers van De Buck, die een foto van haar boeken delen via Instagram. Bij het naar buiten gaan, krijgen we van Iris nog een paar Pluk-chocoladerepen. En een speciale marmerkleurige Pluk-telefoonbeschermer, voor De Bucks iPhone. 'Te gek, ik ben een echte marmerfan.'

13.30 uur, op de fiets naar Amsterdam-Noord

Op haar groene citybike met mandje voorop en wapperende jas, langs de grachten richting de pont, vertelt De Buck over haar publiek. Ze heeft een vrij goed beeld van de mensen die haar site bezoeken. Het zijn met name vrouwen in de 'thirty-someting', onder hen veel expats. 'Je hebt natuurlijk wel wat geld nodig om de meeste hotspots te bezoeken. Studenten volgen me wel, maar meer voor de koffietentjes. Mijn taal is ook niet meer die van de meiden van 20.'

In haar filmpjes en teksten meldt De Buck over het algemeen weinig inhoudelijks over de plekken die ze bezoekt, het gaat er vooral om dat het er leuk uitziet, superleuk is, of cool.

'Ja, ha ha. Dat zijn mijn stopwoordjes. Bij mij draait het om sfeer, om een gevoel. Ik ben geen culinair recensent en kan zelf niet goed koken. Daarom kijk ik als influencer of ik het ergens leuk vind. Mijn volgers vertrouwen mijn smaak.'

Staan er daarom ook geen negatieve stukjes op yourlbb? 'Ik zeg wel eens over een hotspot dat het geen plek is om je oma mee naartoe te nemen. Of dat de bediening nog een beetje moet warmdraaien, of dat een high tea wel behoorlijk duur is. Maar als ik een plek niet leuk vind, dan zet ik hem niet op mijn site. Het concept van Your Little Black Book is dat je er blind op moet kunnen vertrouwen dat iets goed of leuk is als het op de site staat.'

Onderweg naar Amsterdam Noord. Beeld
Onderweg naar Amsterdam Noord.Beeld

14.00 uur, A'DAM&Co

Aan de andere kant van het IJ, op de 18de verdieping van de voormalige Shell-toren, zit A'DAM&Co, een besloten club voor Amsterdamse creatievelingen. De Buck is lid en gaat hier haar boek presenteren. Onwennig zoekend loopt ze de ronde ruimte binnen. Aan een tafeltje vergadert de redactie van het journalistieke platform De Correspondent.

De ontwerpers van de club zitten binnen te lunchen en een van hen herkent De Buck van haar site. 'Ik gebruik jouw blog als ik in de winter een restaurant zoek waar ze een open haard hebben. Dat heb je superslim in elkaar gezet.' De Buck: 'Wat leuk om te horen. Heb je nog tips?'

Met de manager van A'DAM&Co bespreekt ze snel hoe zij de presentatie zullen aanpakken. Daarna geniet ze met een cappuccino nog even van het uitzicht. Ze kwam na haar middelbare school vanuit Zeeland naar Amsterdam om te studeren. 'Ik kan mij niet voorstellen dat ik hier ooit wegga.'

14.30 uur, Meneer Nieges

Yourlbb had de opening van Nieges al gemeld, maar De Buck was er nog niet geweest. Het is een plek met weids uitzicht over het IJ, maar eerdere restaurants gingen er op de fles. 'Daar zit nieges op', zeggen Amsterdammers dan. Met hun naam tartten de nieuwe jongens dus het lot. Ze kunnen zich ook wel een gokje veroorloven, want ze hebben al enkele andere goedlopende zaken in de stad. De Buck vindt vooral het terras fantastisch: 'Die lichtjes die ze hebben opgehangen, heel Frans. Zo romantisch.'

Ze bestelt een naanbrood met auberginestoof. De verslaggever neemt een bagel met zalm teriyaki. Het smaakt goed. En, misschien wel belangrijker: het ziet er prachtig uit. De Buck maakt foto's van haar broodje.

'In de meeste hotspots waar ik eet, moet ik gewoon de rekening betalen', heeft ze eerder al gezegd. Zo ook nu. En fietsen maar.

16:00 uur, WaldorfAstoria

Bedrijven proberen vaak gratis publiciteit voor zichzelf te regelen door iets opvallends te organiseren en daar pers voor uit te nodigen. Dat doet het WaldorfAstoria vanmiddag ook. Het vijfsterrenhotel aan de Keizersgracht heeft namelijk iets nieuws: de Honey Tea Afternoon. Er zijn een aantal journalisten van bladen op af gekomen, maar ook enkele influencers. Onder wie Anne.

Eerst houdt een imker een praatje. Hij heeft een paar maanden geleden drie bijenkasten in de tuin van het hotel neergezet. De insecten hebben inmiddels ongeveer 50 kilo honing geproduceerd en daarmee wordt in de maand juni de high tea in het hotel bereid.

De dames mogen in beschermende kleding even in de kast kijken. Maar De Buck slaat de insecten liever vanaf een veilig afstandje gade. Vooral de mededeling dat een bij 100 duizend kilometer moet vliegen om één teelepeltje honing te produceren, blijft hangen. 'Dan ga je toch heel anders naar zo'n potje honing kijken.'

Honey Tea Afternoon in WaldorfAstoria. Beeld
Honey Tea Afternoon in WaldorfAstoria.Beeld

Tot zo ver de theorie. In de lounge wordt de thee geserveerd en kijken we tegen een ronde stellage met heerlijkheden aan. Aan de hartige kant onder meer een lolly van eend, eendenlever, rode biet en lavas. De zoete kant is de honingkant: madeleines met honing en pecannoot, honing canelé, een macaron met honing en citroentijm, een soes met onder meer honing, een tartelette met framboos, honing en karamel, een bijenbonbon. Met verschillende soorten thee en natuurlijk een glaasje bubbels. Achter de vleugel zit een pianist.

We zitten naast een blonde vrouw, haar vingers rijk voorzien van diamanten. Ze komt bekend voor. 'Van tv', zegt de mevrouw. Het blijkt culinair journaliste Janny van der Heijden te zijn, uit Heel Holland Bakt. 'Lekker, maar het zoete is wel erg dominant', is haar strenge conclusie over de high tea.

Aan tafel zit ook Marianne Aalders, die met vier anderen de blog Catch52 runt. 'Lang niet zo groot als dat van Anne.' Ze heeft een pr-bureau en is haar blog begonnen om goed te begrijpen hoe online beïnvloeden werkt, want dat neemt een grote vlucht in haar branche. 'Maar het leuke vind ik vooral dat je door zo'n site wordt gedwongen je eigen stad te blijven verkennen. En dat je voor dit soort evenementen wordt uitgenodigd, is helemaal meegenomen.'

Gewapend met hernieuwd rode lippen en een volle goodiebag stapt De Buck naar buiten. Ze zal het honingarrangement opnemen in de weekendtips, die ze elke vrijdag naar ruim 10 duizend nieuwsbriefabonnees stuurt. 'In de maand juni serveert het WaldorfAstoria de madeleine met honing en pecannoot en macarons met honing en citroentijm, yum! Om je duimen en vingers van af te likken! :-)'

18.00 uur, W-hotel

Voor het Waldorf wacht De Bucks vriend Leonard, voor de vaste volgers van yourlbb geen onbekende. Tijdens citytrips duikt hij zo nu en dan op. Hij gaat mee naar het W-hotel achter de Dam, waar een inhuldigingsfeest wordt gegeven voor het zwembad op het dakterras.

Onder het motto 'creatief met champagne' krijgen alle gasten bij binnenkomst een glas bubbels met twee reepjes paprika erin. Tussen het publiek liggen twee zeemeerminnen, later worden ze vertild naar het zwembad. Presentatrice Lieke van Lexmond houdt een speech, waarna drie danseressen in klassieke badpakken een zwemdans uitvoeren in het smalle zwembad.

Overal lopen fotografen die het publiek fotograferen. De Buck komt op dit soort feesten vaak dezelfde mensen tegen. 'Veel bekende Nederlanders en mensen uit de pr. Hier is bijvoorbeeld het bureau aanwezig die de champagne vertegenwoordigt die hier wordt geschonken.' Voor influencers zijn pr-bureaus belangrijk; daar wordt immers bedacht via welke media merken 'in de markt gezet' zullen worden.

Zelf laat De Buck de alcohol aan zich voorbij gaan. 'Als je niet oppast, drink je met al die feestjes zo een fles alcohol per dag. Dan kom je 's avonds niet meer aan werken toe.'

W-hotel. Beeld
W-hotel.Beeld
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden