INTERVIEW

'Mijn strategie is geduldig zijn en vertrouwen hebben'

Drie opkomende talenten - een theaterregisseur, een muziektheaterregisseur en een choreograaf - staan deze week op het ITs Festival. Aan Annemijn, Loek en Mart drie toekomstvragen.

Beeld thinkstock

Annemijn Rijk (23)

Fontys Hogeschool voor de Kunsten Tilburg, Bachelor Choreografie (4 jaar)

Stage: Dansgezelschap LeineRoebana

Afstudeervoorstelling: Milk & Honey (onderdeel van Choreo(graphic) Selection - selectie gekozen door Tim Persent, artistiek leider dans ITs).

Milk & Honey, Choreo(graphic) Selection, door Annemijn Rijk.Beeld May van den Heuvel

Waarom heb je voor deze opleiding gekozen?

'Pas op mijn 15de ben ik begonnen met dansen. Tijdens een dansvoorstelling in Breda maakte een danseres zo'n overweldigende indruk, dat ik wist wat ik wilde doen: moderne dans. Ik heb bij alle dansacademies auditie gedaan. Vanwege de combinatie van uitvoerende dans en choreografie, heb ik uiteindelijk voor Tilburg gekozen.

Ik heb een hartstocht voor het creëren van een choreografie, samen met anderen vanuit het niets iets maken. Een formule om te leren hoe je een choreografie maakt, bestaat niet. De enige mogelijkheid is het vaak doen. Tien choreografieën in twee jaar - solo's, duetten, dansfilms - was zwaar, maar ook leuk.'

Wat laat je met jouw afstudeervoorstelling zien?

'Het is een combinatie van fysiek theater en danstheater. Het thema is loslaten, mijn ervaringen en die van mijn dansers met het onderwerp staan centraal. Zoals het loslaten van een persoon, maar ook de overgang van student naar zelfstandige artiest. De twee dansers staan in een sober decor en laten met hun lichaam zien wat 'loslaten' betekent.

Hoe kijk je naar de toekomst?

'De drie beste korte voorstellingen mogen op tournee, daar hoop ik natuurlijk op. Verder staan we met Milk & Honey deze zomer op Theaterfestival Boulevard, waar we zijn genomineerd voor de Entreeprijs. Bij het modernedansgezelschap LeineRoebana mag ik op lange termijn als artist in residence een voorstelling maken.

'Ik kijk uit naar de toekomst. Natuurlijk blijft de danswereld een onzekere en harde wereld, maar dat is bekend. Er is niks mis met een bijbaan als je niet direct aan het werk kunt. Geef jezelf vijf jaar om iets te ontwikkelen.'

Loek de Bakker (24)

Toneelacademie Maastricht, regieopleiding (4 jaar)

Stage: het Nationale Toneel, Toneelgroep Oostpool

Afstudeervoorstelling: Hedda (It's better to burn out than to fade away).

Hedda, door Loek de Bakker.Beeld Bart Rademakers

Waarom heb je voor deze opleiding gekozen?

'Mijn passie voor theater is aangewakkerd bij het Jeugdtheaterhuis in Gouda. Van spelen zelf werd ik niet gelukkig, maar ik wilde wel iets met theater doen. Het werd de studie theater-, film- en televisiewetenschap in Utrecht. Het ontleden van voorstellingen vond ik interessant, maar het bleef te theoretisch. Tijdens mijn auditie voor de toneelacademie merkte ik: ik wil regisseren. De jaren erna zijn een achtbaan geweest. Alles kwam aan bod: repertoirestukken, bewegingstheater, jeugdtheater. De opleiding voelde als een soort klooster, dat ga ik nog missen.'

Wat laat je met jouw afstudeervoorstelling zien?

'Voor het eerst heb ik klassiek repertoire bewerkt: Hedda Gabler van Henrik Ibsen (1890). Het verhaal heb ik met klasgenoot Belle van Heerikhuizen uitgeplozen en vertaald naar onze stijl. Grappig genoeg heb ik niet veel met het stuk, maar wel met die vrouw. Hedda is een heldin en tegelijkertijd een vreselijk mens. Om iets te voelen en de door haar ervaren leegte te verhullen, maakt ze dingen kapot. Ze creëert daarvoor haar eigen reallifesoap.'

Hoe kijk je naar de toekomst?

'Ik ben genomineerd voor de ITs Ton Lutz Award voor beste regie, dat is heel tof. Verder hopen we met de voorstelling te mogen rondreizen. Kunstenaar Dennis Vanderbroeck heeft een decor gemaakt van lamellen, dat makkelijk in de auto past.

'Afstuderen is spannend. Ik ga aan de slag als regieassistent bij Firma MES en het Nationale Toneel in Den Haag. In de theaterwereld is altijd weinig geld en plek voor mooie ideeën, maar ik geloof dat iedereen zijn weg vindt. Laat mij maar in een oud pand experimenteren, daar ontstaan de mooiste dingen.'

Mart van Berckel (21)

ArtEZ Conservatorium Arnhem, muziektheater (4 jaar)

Stage: Kameraoperahuis Zwolle, Toneelgroep Oostpool

Afstudeervoorstelling: Play Maids (onderdeel Theatre Triple Date #2 - vormgeving Maison the Faux).

Play Maids, Theatre Triple Date #2, door Mart van Berckel.Beeld Victor Wennekes

Waarom heb je voor deze opleiding gekozen?

'Ik heb lang klassiek piano gespeeld. Toen ik net wel of net niet goed genoeg was voor het conservatorium, twijfelde ik of ik al mijn energie in muziek wilde steken. Theater stond ook hoog op mijn lijstje. Gelukkig bleek dat ik beide liefdes kon combineren in muziektheater. Tijdens de opleiding stond ik zelf eerst ook op het podium, maar een docent raadde dit af. Dat was confronterend, maar het zette me wel aan het denken. Het bedenken van stukken en het repeteren was leuk, op de vloer staan voelde als moeten. De focus verleggen naar regisseren is heel bevrijdend geweest.'

Wat laat je met jouw afstudeervoorstelling zien?

'Samen met medestudenten Anne Freriks en Robin Kuiper heb ik een muziektheaterpeepshow gemaakt. Dat woord hebben we zelf bedacht, omdat de combinatie van muziek, zang en geluidseffecten moeilijk te omschrijven was. Het stuk - een bewerking van De meiden van Jean Genet - toont hoe mensen de duistere kant van het leven tijdens hun dagelijkse bezigheden wegstoppen, maar tevoorschijn halen om de werkelijkheid te ontvluchten. Twee dienstmeiden werken voor een strenge, rijke vrouw. Als overlevingsmechanisme imiteren ze mensen - zoals hun meesteres - of spelen sm-achtige spelletjes. Het is treurig, geestig en hoopvol tegelijk.'

Hoe kijk je naar de toekomst?

'Met Play Maids staan we in september op het Fringe Festival, voor de rest is het afwachten. In Duitsland bestaat al interesse, we hebben daar op een festival voor regiestudenten (Körber Studio Junge Regie) de publieksprijs gewonnen.

'Mijn strategie is geduldig zijn en vertrouwen hebben. Als je ervan overtuigd bent dat je als theatermaker iets te bieden hebt, mag het ook vijftien jaar duren voordat je iets maakt waar je echt achter staat.'

ITs festival, t/m 30/6.

International Theatre School

De eerste editie van het International Theatre School Festival (ITs) werd in 1990 georganiseerd door de Theaterschool in Amsterdam, om de afstudeervoorstellingen te presenteren. Sinds 2003 heeft het festival een onafhankelijke organisatie, met als doel theater- en danstalenten aan professionals te koppelen. Bekende afgestudeerden zijn onder anderen Carice van Houten, Halina Reijn en Ramsey Nasr. Een aantal opleidingen van de Theaterschool in Amsterdam neemt dit jaar afstand van ITs en organiseert hun eigen festival: Vuurwerk.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden