FilmrecensieMijn Rembrandt

Oeke Hoogendijk krijgt iedereen voor haar camera, van ministers tot schuwe erfgenamen.

Mijn Rembrandt

Documentaire

★★★★☆

Regie Oeke Hoogendijk.

97 min., in 66 zalen.

Een echte Rembrandt doet iets met je, blijkt uit de nieuwe documentaire van Oeke Hoogendijk, die zich met haar films Het nieuwe Rijksmuseum (eerst een vierdelige televisieserie, later ook een bioscoopfilm) en Marten & Oopjen ontpopte tot een minutieus en genadeloos chroniqueur van de museumwereld. In Mijn Rembrandt duikt de regisseur nog dieper in de wonderlijke gangen van kunstkenners en -kopers. Hoogendijks specialisatie betaalt zich inmiddels uit: ze krijgt iedereen voor de camera, van flamboyante verzamelaars tot schuwe erfgenamen en van museumdirecteuren tot ministers.

De schaarse eigenaren van een echte Rembrandt koesteren hun bezit en barsten van liefde voor de schilder, alsof hij een persoonlijke vriend is. De Schotse hertog van Buccleuch zit het liefst elke dag naast zijn Lezende oude vrouw, die in zijn immense kasteel hangt. En de steenrijke kunstverzamelaar Thomas Kaplan bekent een van zijn Rembrandts gekust te hebben.

Het spannend opgebouwde Mijn Rembrandt staat bol van de intriges, sommige welbekend (zoals de gecompliceerde aankoop van de manshoge portretten van Marten en Oopjen, waarover ook Hoogendijks laatste film ging), andere verrassend. Ook voor wie het sappige verhaal al kende rondom Jan Six, de Amsterdamse kunsthandelaar die twee Rembrandts ontdekte, biedt de film nieuwe inzichten – en een fascinerend kijkje achter de schermen. Zo is te zien hoe Rembrandtdeskundige Ernst van de Wetering voor het eerst naar het door Six ontdekte schilderij Portret van een jonge man komt kijken.

Steeds is Hoogendijk er op de juiste momenten bij, met een uitstekend oog voor kwetsbare menselijke verhoudingen. Als er op de slim gemonteerde en fraai gefotografeerde documentaire iets aan te merken valt, is het dat hij stof genoeg bevat voor minstens drie losse films. Des te knapper is het hoe Hoogendijk alles op logische wijze door elkaar vlecht. Mijn Rembrandt is een overvolle film die naar meer smaakt.

Floortje Smit interviewde regisseur Oeke Hoogendijk over de docu Mijn Rembrandt. ‘In mijn film is Rembrandt eigenlijk een spiegel van alle kanten van de mens; zijn werk roept liefde en vriendschap op, hebzucht, ambitie, en misschien ook jaloezie.’

Meer over Mijn Rembrandt

Portret van een kunstrelletje
Niet één, maar twee Rembrandts heeft Jan Six ontdekt, zo maakt hij vorig jaar bekend in de Volkskrant. Later stelde medekunsthandelaar Sander Bijl in NRC dat Six hem heeft bedrogen bij de aankoop van Portret van een jonge manWat is er precies gebeurd?

Twijfels over de docu
De documentaire Mijn Rembrandt laat mooi de hartstocht van kunstverzamelaars zien, maar roept ook vragen op. Volkskrant-redacteur Michiel Kruijt bekeek de film op Idfa en zette zijn grootste twijfels op een rij.