Mields houdt met haar boventoonrijke stem alle aandacht vast

CD (klassiek) - Lass Mein Herz

Dorothee Mields & Harmonie Universelle - Lass Mein Herz

De volgende barokke grootheid die een renaissance verdient, heet ­Christoph Graupner (1683-1760). Meer dan op concertprogramma’s kom je zijn naam tegen in biografieën van ­Johann Sebastian Bach. Toen de laatste in 1723 solliciteerde naar de baan van cantor in Leipzig, was hij derde keus. Eerste keus Telemann bedankte, de tweede optie was Graupner. Die wilde wel, maar de prins in Darmstadt, waar hij werkte, liet hem niet vertrekken. Bach kreeg de job.

Na zijn dood ging het snel berg­afwaarts met Graupners roem. Erf­genamen twistten over de nalatenschap. Het gevolg is dat de collectie partituren grotendeels bijeen is gebleven. Meer dan 1.400 werken bevat de bibliotheek van Darmstadt, veel zijn sinds Graupners tijd niet eens meer gespeeld.

Sopraan Dorothee Mields en het ensemble Harmonie Universelle houden op hun album Lass mein Herz een pleidooi voor deze in harmonisch en retorisch opzicht rijke en veelzijdige muziek. Drie cantates, een ouverture-suite (in Telemann-stijl) en een concert voor twee violen zijn vastgelegd. Waar het ensemble de klank goed laat smeulen in de langzame cantatedelen, wordt het vuur te hoog opgestookt in het slotdeel van het Concert in g-klein (wat een rommeltje ineens). Mields houdt met haar boventoonrijke stem alle aandacht vast. 

Mields & Harmonie Universelle

Klassiek

***

Lass mein Herz 

Accent

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.