Filmrecensie Midway

Midway volgt slaafs de regels van het genre van de oorlogsfilm ★★☆☆☆

Kijken militairen voordat ze een missie uitvoeren daadwerkelijk altijd naar een fotootje van hun echtgenote en bloedjes van kinderen? In oorlogsfilms wél, en dus ook in Midway, die slaafs de regels van het genre volgt.

Spektakelregisseur Roland Emmerich (Independence Day, The Day After Tomorrow) verfilmde de slag om Midway, een keerpunt in de Tweede Wereldoorlog, waarbij de Amerikanen de materieel superieure Japanners wisten te verrassen.

Midway wil elke heldhaftige betrokkene recht doen en levert een tombola van helden van stavast die zichzelf dapper opofferen als het moet. Een geschiedenisles, zonder grijstinten en gekleurd vanuit Amerikaans perspectief, vol vette actiescènes met vliegdekschepen, vliegtuigen en onderzeeërs.

Van sappige oneliners tot opbouw in spektakel: zo gaat ‘Master of Disaster’ Roland Emmerich te werk

Rampenregisseur Roland Emmerich brengt in zijn nieuwe film Midway de Amerikaanse slag met de Japanners ná Pearl Harbor spectaculair in beeld. The Master of Disaster deelt in dit interview zijn werkwijze met de Volkskrant.

Midway

Oorlogsdrama

★★☆☆☆

Regie Roland Emmerich

Met Ed Skrein, Woody Harrelson, Patrick Wilson, Luke Evans

138 min., in 135 zalen

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden