ReportageMasterclass Bong Joon Ho

Midden in het prijzenseizoen maakt de Zuid-Koreaanse sterregisseur Bong Joon-ho tijd vrij voor zijn eerste festivalliefde: IFFR

De Volkskrant deed verslag van het festival, waar regisseur Bong Joon Ho een masterclass gaf.

De masterclass van Bong Joon-ho op het IFFR.Beeld Jan de Groen

‘Ik ben jullie dank verschuldigd’, merkt Bong Joon Ho (50) op, als hij plaatsneemt in het Hilton-hotel voor zijn masterclass op het International Film Festival Rotterdam. ‘Dank dat jullie me even uit die krankzinnige race hebben gehaald.’

Er wordt hevig getrokken aan de maker van de virtuoze klassenstrijdkomedie Parasite, zo midden in de apotheose van het filmprijzenseizoen. De Zuid-Koreaanse cineast komt vers ingevlogen vanuit Los Angeles, waar de Oscar-lobby rondom zijn film (zes nominaties) in volle gang is. Zaterdag moet hij door naar New York voor de Writers Guild Awards (nominatie Beste originele script), dan naar Londen voor de uitreiking van de Bafta’s (vier nominaties) en weer terug naar Los Angeles.

Daar, in het Amerikaanse filmmekka, kunnen ze er niet over uit dat de drukbezette regisseur een driedaagse tussenstop inlast in Rotterdam. Waarom doet Bong dat, kopte The Hollywood Reporter deze week, boven een artikel dat een antwoord verschafte: omdat de regisseur negentien jaar geleden óók te gast was op het IFFR, met zijn debuut Barking Dogs Never Bite, en goede herinneringen koestert aan het festival. ‘Die komedie was stompzinnig en deed het heel slecht in de bioscopen’, zegt de vrolijke Zuid-Koreaan – IFFR-speldje op z’n jas – tegen de paar honderd festivalbezoekers die rap genoeg waren om een masterclasskaartje te bemachtigen. ‘Maar hier werd de film geaccepteerd, de mensen vonden ’m zelfs heel mooi!’

IFFR-programmeur Gerwin Tamsma, die de masterclass samen met Bong verzorgt, hield al die jaren nadien het contact warm. En zo luistert de regisseur woensdag het festival op met de première van een speciale zwart-wituitvoering van Parasite, die wereldwijd in een select aantal theaters te zien zal zijn. ‘Voor mij voelt de film zo zonder kleur nog intenser, iets wreder ook’, zegt Bong. ‘Ik mocht als kind nooit naar de bioscoop van mijn moeder, omdat daar te veel bacteriën rondgaan, zo zonder zonlicht. Dus ik zag ik mijn eerste films allemaal thuis, op onze zwart-wittelevisie.’ Met een grijns: ‘Het is ook uit ijdelheid, die zwart-witversie van Parasite. De klassiekers die ik vroeger bekeek, waren ook in zwart-wit. Dit is de makkelijkste manier om mijn film op een klassieker te doen lijken.’

Het originele Parasite brak deze week een record in Nederland: de beste bezochte Aziatische film ooit. Al meer dan tweehonderdduizend bezoekers zagen dat arme Koreaanse gezin op slinkse wijze binnendringen in de villa van dat andere, schatrijke Koreaanse gezin.

Ze weten dus ook wat er schuilgaat  in de kelder van die villa. Bong, tegen het publiek: ‘Ik steek mijn hand in de lucht als er spoilers ter sprake komen, goed? Wie de film nog niet heeft gezien, kan zijn oren even dichtdoen.’

Kelders, kerkers, tunnels, riolen: ze komen frequent voor in Bongs oeuvre, zo is ook te zien in een speciaal voor de masterclass samengestelde mix van fragmenten, onder meer uit zijn detective Memories of Murder, zijn monsterfilm The Host en horrorkomedie Okja. ‘Ik wil best zeggen dat ik ooit een traumatische ervaring heb opgedaan in een kelder, als verklaring. Maar dat is gewoon niet zo.’

De Zuid-Koreaan bedient zich graag van humor en relativering, zodra iemand hengelt (ook het publiek mag vragen stellen) naar een diepere lezing van zijn werk. Dat als wapen gehanteerde brok natuursteen uit Parasite bijvoorbeeld, is gewoon een steen: ‘Ik laat een personage wel zéggen dat die steen een metafoor is.’

Dat Bong sociologie heeft gestudeerd, is evenmin een leidraad. ‘Ik weet niets van sociologie, ik zat altijd in de studentenfilmclub.’ En doe ook vooral niet moeilijk over de schrijfwijze van zijn naam: Bong Joon-ho, Bong Joon Ho, of Bong Joonho? ‘Dat maakt niemand ook maar een zak uit.’

Gevraagd naar de wijze waarop hij zijn zo opvallend vitale en beweeglijke actiescènes filmt, veert de regisseur op. Geamuseerd: ‘Het heet motion picture, toch? Beweging. Ik hou van mensen en objecten die bewegen. En ik hou van chaos. Dat is het echte leven: we vallen, rollen, struikelen. Op de set vraag ik het stuntteam – heel professionele en georganiseerde mensen – altijd of het iets lelijker mag. Dan staren ze me verbaasd aan.’

Wie bedankt hij straks als eerste, als hij de categorie Beste film wint bij de Oscars?

Bong, met zachtmoedige blik. ‘De Oscar voor Beste film? Die gaat naar 1917.’

Parasite in zwart-wit

De nieuwe zwart-witversie van de zwarte komedie Parasite zal vanaf 13 februari ook in de Nederlandse bioscopen te zien zijn. Regisseur Bong Joon-ho presenteerde zijn nieuwe versie woensdag op het International Film Festival Rotterdam. De Nederlandse distributeur September Film zal Parasite in enkele tientallen filmhuizen uitbrengen. De film won al de Gouden Palm en maakt kans op diverse Oscars. 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden