Microsoft-spot: 'Google-advertenties brengen leerlingen foute dingen bij'

Met een nieuwe aflevering van Microsofts anti-Google-campagne 'Scroogled' neemt het softwarebedrijf nu de advertenties in de Google-zoekmachine onder vuur. In een filmpje wordt gesuggereerd dat die leerlingen op school de foute dingen zou bijbrengen.

Beeld microsoft

In een - ietwat belegen - reclamespotje maakt een meisje aan haar ouders duidelijk dat ze vreemde dingen onthouden heeft uit haar zoektocht naar informatie over de geschiedenis van Mesopotamië. Dat heeft volgens Microsoft alles te maken met de advertenties die webreus Google aanbiedt. Het bedrijf stelt dat '84 procent van de ouders niet beseft dat kinderen, bij het zoeken op computers in de klas, worden blootgesteld aan dezelfde advertenties als op een publieke computer'.

Microsofts aanval op Google valt binnen de befaamde 'Scroogled'-reeks, waarmee Microsoft onder meer de advertenties in Gmail en de manke privacy in Google Play aankaartte. Deze nieuwe spot is eigenlijk vooral reclame voor Microsofts eigen Bing for Schools-testproject, waarmee een advertentieloze Bing-zoekmachine aan Amerikaanse scholen wordt aangeboden.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden