Microsoft bindt strijd aan met gratis kantoorsoftware

Microsoft bindt de strijd aan met de aanbieders van gratis kantoorsoftware als Google. Gebruikers kunnen binnenkort hun Office-documenten online met elkaar delen....

Bard van de Weijer

Microsoft lijkt aan de verkeerde kant van de voedselketen beland; in plaats van te eten, dreigt het softwareconcern nu zelf verschalkt te worden. De onderneming die groot geworden is met de verkoop van besturingssystemen en kantoorapplicaties is de laatste jaren geconfronteerd met een groeiende stroom aan gratis software, die via internet verspreid wordt.

De roofdieren die het op Microsoft gemunt hebben, zijn onder meer IBM, dat de kantoorsoftware Lotus Symphony weggeeft, en Google. De succesvolle zoekmachine richt zich nu op tekstverwerking en spreadsheets, toepassingen waarop Microsoft bijna het monopolie heeft. Maar Google hanteert een andere tactiek. In plaats van de software te verkopen, plaatst het bedrijf ze op internet, waar gebruikers er gratis gebruik van kunnen maken.

Het voordeel van online toepassingen is voor de gebruiker groot: die heeft vanaf elke computer met een internetverbinding toegang tot zijn mail en documenten. Zolang de beschikbaarheid van de diensten is gegarandeerd en er geen spullen kwijtraken, kan Google rekenen op een gestage groei aan nieuwe gebruikers. Dat het concern als betrouwbare partij wordt gezien, blijkt uit de overstap die honderdduizenden particulieren en kleine bedrijven inmiddels hebben gemaakt.

Microsoft lijkt zich te realiseren dat deze ontwikkeling het concern op termijn grote schade kan toebrengen, zoals het in 1995 tot de ontdekking kwam dat het hopeloos achterliep op het gebied van internet. Met een investering van 1 miljard dollar werd toenmalig marktleider Netscape van de troon gestoten.

Dit keer lijkt de kans minder groot dat het bedrijf met geld alleen zal slagen; ook Google bulkt ervan en lijkt zich geheel te hebben gestort op het ontwikkelen van online toepassingen.

Maandag deed Microsoft een poging Google van zich af te schudden met de introductie van Office Live Workspace. Met deze dienst (tot het eind van de maand in Engelstalige testfase) kunnen gebruikers tot ongeveer duizend Word-, Excel- of Powerpoint-documenten stallen op internet, waarna ze gedeeld kunnen worden met anderen. Die hoeven geen Office-software op hun computer te hebben om de documenten te kunnen lezen; pas als er zaken gewijzigd moeten worden, dient de software te worden gekocht.

Daarmee heeft Microsoft zich in een spagaat gezet: enerzijds moet de bestaande, lucratieve markt van kantoorsoftware worden beschermd, en anderzijds moet de opmars van gratis toepassingen gestuit worden.

Voorlopig hoeft Microsoft zich niet al te veel zorgen te maken over verlies aan inkomsten aan Google Docs. Naar verwachting zullen vooral particulieren en kleinere bedrijven de overstap wagen naar gratis kantoorsoftware. Niettemin kondigde onlangs ict-concern Capgemini aan te switchen naar de kantoorsoftware van Google. Ook Procter & Gamble overweegt een overstap.

Als blijkt dat Google na het succes van zijn zoekmachine en de e-maildienst Gmail ook de markt voor kantoorsoftware op zijn kop weet te zetten, heeft de concurrent in Redmond een groot probleem. Vorig jaar verdiende Microsoft 22 miljard dollar (14,4 miljard euro) aan zijn besturingssysteem Windows en aan Office. Er valt dus een hoop te verliezen.

Kenners zien een tweede gevaar: niets staat Google in de weg om ook een gratis besturingssysteem te ontwikkelen. Veel componenten zijn inmiddels al door Google gemaakt: een mailprogramma, zoekmachine, beeldbewerkingssoftware en nu dus ook kantoortoepassingen. Als al deze hulpmiddelen ontsloten kunnen worden via een gratis besturingssysteem, betekent dat mogelijk het einde van de hegemonie van Microsoft.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden