ColumnBor Beekman

Mickey Mouse gaat de bioscopen niet redden

Wekelijks neemt Bor Beekman, Robert van Gijssel, Merlijn Kerkhof, Anna van Leeuwen of Herien Wensink stelling in de wereld van film, ­muziek, theater of beeldende kunst.

De uitgemergelde bioscoopexploitanten, knielend op de paleistrappen voor dat Disneykasteel met de hoge torens, de handen ten hemel geheven. Smékend om een verse blockbuster. En dan kasteelheer Mickey Mouse die z’n schoudertjes ophaalt, hard de deur dichtsmijt en ‘it’s a small world after all’ fluitend Disney+ inschakelt.

Zo zou je het leed van ’s werelds bioscoopeigenaren kunnen verbeelden, nu Disney heeft bekendgemaakt na Mulan ook Soul enkel op het eigen platform Disney+ te zullen uitbrengen, en heeft laten weten dat de studio het hele entertainmentbedrijf zal inrichten naar een nieuwe strategie. Voortaan is het Disney-betaalkanaal niet meer ondergeschikt aan de toevoer van blockbusters in de bioscopen. Het oude model is passé voor het concern dat in 2019 nog miljardenwinsten boekte, juist dankzij (en voor) die bioscopen.

Verraadt Disney nu de filmtheaters, die na een eeuw trouwe dienst hun donkerste dagen meemaken?

Als we de bedrijfsfilosofie (groei!) van Disney verwarren met de sprookjesmoraal in de films, is dat ook de schuld van de studio zelf. Die conditioneert het publiek al generaties lang met films waarin de sterkere de zwakke behoort te helpen. Schitterende verraadscènes ook, die van Disney. Oom Scar, die Simba’s vader aan de stampede offert in The Lion King. Of beer Lotso uit Toy Story 3, die het speelgoed dat hem heeft gered van een wisse vuurdood gewoonweg laat verbranden. En dan die vileine sprookjesprins Hans uit Frozen, die zijn Anna kan redden met een ‘ware liefdeskus’, maar het prinsesje laat vallen om zijn weg naar de troon te banen.

‘Gechoqueerd en ontzet’, zo omschreef de vereniging van Europese bioscopen (Union Internationale des Cinémas) het huidige gemoed, in een aan Disney gerichte brandbrief. Met het terugtrekken van het Disney/Pixar-animatiejuweel Soul kreeg de bioscoopindustrie wéér een kolossale klap.

Toen Disney Mulan innam, mepte een boze Parijse bioscoopexploitant de in de hal van zijn filmzaal opgestelde kartonnen Mulan kapot met een honkbalknuppel. Dat filmpje ging de wereld rond, maar de brandbrief van de Europese exploitanten zonk deze week vlot onder in de Disney-nieuwsstroom. 

In de VS was er meer aandacht voor de boze brief van senator Elizabeth Warren, die het bedrijf aansprak op de massaontslagen bij de pretparken, die niet stroken met de hoge uitkeringen aan de bedrijfstop. Maar de echte Disney-klikhit was een nieuwsitem over de huisvader uit Florida die zijn geweer, pistool en honderdtien kogels meenam naar Disney World, om ‘de veiligheid’ van zijn kinderen te garanderen.

Misschien dat de Franse bioscoopexploitanten dit weekend nog woedend door Parijs marcheren, met fakkels en Mickey-oren. En ergens op een centraal plein een berg Disney-knuffels in de fik steken – met Fransen weet je het nooit. Maar ook dan zullen de aandeelhouders niet keren: die willen dat Disney het nieuwe Netflix wordt. 

Disney zal de resterende bioscopen vast nog wel wat blockbusters toestoppen, straks na de pandemie. Tot die tijd is het overleven. Al of niet gepast Disney-advies, van vis Dory uit Finding Nemo: ‘Weet je wat je moet doen als het leven je neerhaalt? Gewoon doorzwemmen.’ 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden