Recensie Michael Kiwanuka in AFAS Live

Michael Kiwanuka is goed, maar een wat stuurse gastheer ★★★☆☆

Kiwanuka zingt voortreffelijk en de band is geweldig, maar het optreden verliest aan kracht.

Michael Kiwanuka in de Afas Live. Beeld ANP

De wetenschap dat het buiten koud en nat is, een gure dinsdagavond in de Amsterdamse Bijlmermeer, lijkt de opening van Michael Kiwanuka’s optreden in de Afas Live nog mooier en warmer te maken.

Dat geweldige zaalgeluid, dat warme, beheerste spel van de band, die ontroerende melodie, die beheerste, sonore en gedragen soulstem. In Piano Joint (This Kind of Love) heeft de singer-songwriter uit Londen de allure van Marvin Gaye ten tijde van What’s Going On en de vocale timing van een soul-Sinatra. Dit concert kan vorstelijk goed worden, denk je dan.

Uiteindelijk wordt het ‘gewoon’ goed (oké, misschien heel goed), maar toch niet zo magisch als de opening leek te beloven.

Kiwanuka zingt de hele avond voortreffelijk, daar ligt het niet aan. De band is geweldig. Een handvol songs is dat ook, vooral die van Kiwanuka, zijn derde en beste album, dat het optreden domineert en met dank aan producer Danger Mouse retro en hip eigentijds klinkt. Hero. Solid Ground. Prachtig, net als de gospel in het wat oudere Black Man in a White World (2016).

Probleem is: erg charismatisch is het gezelschap op het podium niet. Kiwanuka is een zwijgzaam, zelfs wat stuurs gastheer. Het is allemaal wat statisch, iets te kreukloos uitgevoerd misschien ook. Op Kiwanuka’s eerdere albums staan ook liedjes van een doordeweekser soort (Rest, de toegift Home Again). Als het optreden dan ook nog aan de lange kant is en weinig variatie in tempo kent, kan het gebeuren dat de vlam gaandeweg aan kracht verliest.

Nog één keer laait het hoog op, op z’n Gayes, in het orkestrale Hard to Say Goodbye. Die momenten onthouden we. En dat album evenzeer.

Michael Kiwanuka

Pop