RecensieKlassiek

Mezzosopraan Lise Davidsen belooft een van de grote zangeressen van de komende decennia te worden ★★★★☆

Als je al op je 32ste een dragende rol mag zingen in de Bayreuther Festspiele, dan kun je wat. Dat de Noorse mezzosopraan Lise Davidsen haar debuutalbum opent met twee aria’s van Elisabeth uit Wagners Tannhäuser, het personage dat ze daar vertolkt, is dan ook vast geen toeval. Al in de aanhef van Dich, teure Halle geeft ze een schroeiend stemsalvo weg, maar laat meteen daarop horen dat ze ook over mildere registers beschikt.

Het is al snel duidelijk dat Davidsen een van de grote zangeressen van de komende decennia belooft te worden. Ze paart vocale vlamkracht aan tal van tussentinten, beheerst het vibrato tot en met de indringende nulstand en heeft een bereik waar veel collega-zangeressen niet aan kunnen tippen. En ze weet waarover ze zingt. Meer nog dan in de Wagner-aria’s imponeert ze in de orkestliederen van Richard Strauss, door juist de stemmige, fijngevoelige kanten van deze muziek te beklemtonen. Het Philharmonia Orchestra en dirigent Esa-Pekka Salonen volgen en steunen haar daarin.

Klassiek

Lise Davidsen

Wagner en Strauss

Decca

★★★★☆

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden