Metzmacher chef Nederlandse Opera

Ingo Metzmacher volgt Edo de Waart op als chefdirigent van de Nederlandse Opera (DNO). De verbintenis met de 45-jarige Duitser begint officieel pas in augustus 2005, wanneer Metzmacher afzwaait bij de Opera van Hamburg....

Na De Waart, die volgend jaar vertrekt, ruimt ook Hartmut Haenchen het veld. De voormalige chef, nu eerste gastdirigent, neemt in 2005 afscheid na een laatste reprise van Wagners Ring des Nibelungen-cyclus, bijna twintig jaar nadat hij zijn opwachting maakte in het Muziektheater.

De toekomstige chef van het Concertgebouworkest, Mariss Jansons, gaat in navolging van Riccardo Chailly bij de Nederlandse Opera een rol spelen als gastdirigent. Jansons, die na een hartaanval zeven jaar geleden de opera afzwoer, is na zijn benoeming in Amsterdam van dat besluit teruggekomen. Jansons maakt zijn DNO-debuut in 2005-'06, met een nieuwe productie van Sjostakovitsj' Lady Macbeth van Mtsensk. Volgens directeur Loot van het Concertgebouworkest wordt gesproken over volgende producties. DNO-directeur Pierre Audi denkt aan een relatie 'à la Chailly, eenmaal per twee jaar'.

Ook Metzmacher debuteert in het Muziektheater met het Concertgebouworkest, dat hij al kent van de concertzaal. Hij dirigeert in april 2005 Korngolds Die tote Stadt. Zijn feitelijke chefsdebuut valt in december van dat jaar, met het Nederlands Philharmonisch in de bak.

Metzmacher wordt de eerste DNO-chef zonder vaste betrekking bij een Nederlands orkest. Toen Haenchen zich bij de Opera voegde was hij al benoemd tot chef van het NedPhO, het 'huisorkest' van de Opera. De Waart is leider van het Radio Filharmonisch, ook een vaste orkestpartner van DNO. De rol van Yakov Kreizberg, de oud-muziekdirecteur van de Komische Oper Berlin die Haenchens opvolgde bij het NedPhO, blijft beperkt tot gastoptredens.

Audi noemde Metzmachter 'de ideale dirigent, de geschiktste die in de operawereld rondloopt'. Volgens hem is Metzmacher de aangewezen man door zijn aandacht voor ongebruikelijk repertoire en door zijn artistiek-organisatorische instelling.

'Hij is gericht op gemeenschappelijke projecten, herkent het belang van de samenhang van muziek- en theaterdisciplines, en zijn repertoire is ongelooflijk breed, indrukwekkend zelfs.' Ook belangrijk, volgens Audi, is dat Metzmacher - ooit begonnen als pianist van de hedendaagse muziekgroep Ensemble Modern - bereid is op te treden op ongebruikelijke locaties, buiten het Muziektheater.

Metzmacher, die een graag geziene gast is bij de Berliner Philharmoniker, het New York Philharmonic en het Boston Symphony Orchestra, staat bij de Nederlandse Opera genoteerd voor drie tot vier producties per seizoen, waarvan minstens een met het NedPhO. Het Nederlands Kamerorkest wordt (vermoedelijk) zijn partner in een nieuwe cyclus Mozartproducties op libretti van Lorenzo da Ponte. Verder komen 'alle orkesten die met DNO samenwerken' in aanmerking, waaronder het Residentie Orkest, het Rotterdams Philharmonisch en het Radio Filharmonisch Orkest.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden