InterviewTwents Poppodium Metropool

Metropool is het eerste Nederlandse poppodium dat in twee steden programmeert. En dat gaat goed

De fusie tussen Metropool in Hengelo en Atak in Enschede levert een sterke programmering en veel bezoekers op.

Programmeur Frank Satink (l) en directeur Johan de Jong van het Twentse poppodium Metropool.Beeld Boris Vermeersch

Dat er mooie dingen gebeuren rond het Twentse poppodium Metropool, blijkt alleen al uit het programma. Wie de site bezoekt, kan zich verbazen. Op zaterdag 21 maart bijvoorbeeld zijn er zes shows te bezoeken. Nu al uitverkochte concerten van Ilse Delange en Miss Montreal, plus een optreden van rapper Yung Nnelg, de indie-act Shht, gitaarvirtuoos Tony Macalpine en een Stones-coverband. Zes concerten dus, in één regionaal poppodium.

Het wordt echt bijzonder als op de site van Metropool de afzonderlijke concerten worden aangeklikt. Pas dan ziet de bezoeker naar welke stad hij moet afreizen. Naar Metropool te Enschede, of toch naar het vertrouwde Metropool in de buurstad Hengelo? Wat is hier aan de hand?

Het was de niet-Twentenaar misschien ontgaan, maar poppodium Metropool schrijft sinds ruim een jaar Nederlandse popgeschiedenis. Het is namelijk het eerste ‘bovenstedelijke’ poppodium van Nederland, en dus een popzaal die huishoudt in twee steden. En na een jaar valt ook te constateren dat dit experiment wonderlijk goed uitpakt. Er komen grote namen naar Metropool, van Joe Jackson tot Marcus King. Maar tegelijk programmeert het podium nog klein en avontuurlijk, en dat dus in negen zalen tegelijk. De kaarten vliegen de deur uit. ‘We staan er zelf ook van te kijken’, zeggen programmeur Frank Satink en directeur Johan de Jong. ‘Maar het gaat hier erg goed.’

Zo soepel ging het niet zonder slag of stoot. Ergens eind jaren nul kregen zowel het al dertig jaar draaiende Metropool te Hengelo als het roemruchte podium Atak in Enschede te maken met de professionaliseringsgolf die door heel het Nederlandse popzaalcircuit trok. Overal werden nieuwe en vaak peperdure complexen neergezet, maar niet overal pakte dat goed uit. De Jong, die in 2015 werd aangesteld als directeur van Metropool in Hengelo: ‘In Hengelo ging het prima: het publiek bleef het podium trouw, ook in de nieuwe huisvesting. In Enschede liep het anders. De ambities waren groot, met een compleet nieuw muziekkwartier aan het station. Maar het vaste publiek van Atak, dat gehecht was aan de undergroundcultuur van hun podium, miste het oude karakter van hun zaal. De directie wist niet goed in te spelen op de vraag van een deels nieuw publiek.’

Atak kwam in een negatieve spiraal terecht, volgens De Jong. ‘De bezoekersaantallen liepen omlaag, de programmering werd minder. Tegelijk was de sfeer rond het nieuwe Metropool prima.’

Programmeur Frank Satink en directeur Johan de Jong kijken op van de goede kaartverkoop.Beeld Boris Vermeersch

Dan was er ook nog een concurrentiestrijd met Hengelo gaande. Programmeur Frank Satink, destijds al programmeur van Metropool in Hengelo: ‘Wij wilden de beste bandjes natuurlijk naar Hengelo halen, die grote Nederlandse acts die één show komen doen in het oosten.’ Dat lukte steeds beter. Toen Atak vijf jaar geleden in grote financiële nood geraakte, begon bij de gemeentebesturen van Enschede en Hengelo de fusiegedachte te borrelen. De Jong: ‘De gedachte dat er misschien geen ruimte was voor twee grote poppodia, in twee steden die zo dicht bij elkaar liggen. Twee dure, nieuwe gebouwen, met hoge rekeningen en overheadkosten.’ Er gingen jaren van verhit overleg en gevoeligheden overheen, maar uiteindelijk werd er één nieuwe Twentse pop-organisatie opgericht. Niet geheel onlogisch: de directie van het goedlopende Metropool van Hengelo kreeg Atak van Enschede onder de hoede. En dat onder één naam: Metropool.

Er zijn Enschedeërs die er nog van wakker liggen, vooral van die naamskwestie. Maar intussen loopt het bovenstedelijke podium buitengewoon goed, zeggen de directeur én de programmeur, die er ook ineens vier zalen bij kreeg, van podium Atak tot het grote Muziekcentrum Enschede.

Die schaalvergroting was een belangrijke succesfactor voor Metropool. Het podium kon in het aanbod ineens enorm variëren, van echt grote acts tot opkomend talent. En volgens Satink ook nog eens toegespitst op verschillende publieksprofielen. ‘Enschede is natuurlijk een studentenstad, met een heel andere samenstelling. Dat publiek is gek op feestjes en dance, op hiphop. Hengelo heeft weer wat meer met rock bijvoorbeeld.’ Maar het mooie van het vernieuwde Metropool: er is dus altijd wel een fijn concertje te vinden, en als je aanzet op de fiets ben je met een halfuur vanuit centrum Enschede in centrum Hengelo.

Metropool kreeg het afgelopen jaar een sterke concurrentiepositie op de bandjesmarkt. Satink: ‘Je wordt ineens erg interessant voor bandjes. Als je ziet wat wij nu in één week in Metropool hebben staan: dat zien de boekers van artiesten ook, ook de grotere buitenlandse namen. We verkopen nu vaak de zalen uit in beide gemeenten. En het mooie is: als het publiek naar de grote shows komt, dan kijken ze toch ook steeds vaker of er ook leuke dingen in de kleine zalen te beleven zijn.’ De Jong: ‘We merken nu dat de malaise, van eerst het nieuwbouwproces tot daarna de moeizame fusiebesprekingen, achter de rug is. De sfeer is positief, publiek uit heel Twente komt naar de podia. We gaan nu al naar 130 duizend bezoekers per jaar, en dat aantal was een doelstelling voor het jaar 2021.’

In Twente gebeurt niet alleen iets unieks op podiumgebied: Metropool dwingt ook vernieuwend gemeentebeleid af, en dat is volgens De Jong behoorlijk spannend. ‘Er kijken nu twee partijen met ons mee, want er vloeit geld vanuit twee gemeenten naar Metropool. Hengelo en Enschede moeten ook leren om bovenstedelijk te denken, en dat is moeilijk. Het is voor een gemeente lastig te verwerken dat er soms geld naar een andere gemeente kan stromen. Dat er in Hengelo iets moois wordt georganiseerd met geld dat ook afkomstig is uit Enschede. Je kunt het dan heel formeel houden, en strikt naar de bedragen kijken. Je kunt er ook wat soepeler mee omgaan, en er vertrouwen in hebben dat het geld in twee gemeenten goed wordt besteed, en dat het uiteindelijk heel Twente ten goede komt. Ook op dat gebied zijn we aan het pionieren.’

Metropool of metropool? 

Eén poppodium in twee steden. Dat moet soms best verwarrend zijn. Volgens directeur Johan de Jong worden de misverstanden na bijna anderhalf jaar minder maar gaat er soms onvermijdelijk wat mis. ‘Het is voorgekomen dat leden van één band zowel in Enschede als in Hengelo aanklopten bij Metropool. Of dat een chauffeur in de verkeerde stad de apparatuur afleverde.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden