Metropolist bewogen door de rafelrand

AGLAIA KONRAD (1960) is veel op reis, op weg naar buitenwijken, rafelranden van kolossale steden. In Caïro, Hong Kong, Mexico-City en onlangs nog Sao Paolo zwerft ze rond....

Van onze verslaggeefster

Amsterdam

Konrad is geboren in Oostenrijk, ging in Maastricht naar de academie, en leeft nu als ze niet op reis is, afwisselend in Brussel en Rotterdam. Een 'metropolist' noemt ze zichzelf. Maar geen haar op haar hoofd die eraan denkt haar Oostenrijkse paspoort op te geven. 'Waarom zou ik dat doen, net nu de grenzen zijn opgeheven?'

Negentig procent van het werk dat Konrad maakt, is bedoeld voor een speciale plek. De groot opgeblazen foto's plakt ze achter glasplaten. Ze bieden soms uitzicht op een raam, zoals in museum Dhondt-Dhaenens in Deurle op het moment, soms op een muur, zoals in galerie Fotomania vorig jaar. Steeds worden twee foto's met elkaar geconfronteerd: een volumineuze torenflat staat tegenover een tunnel of gang. 'Binnen' gaat het conflict aan met 'buiten' en omgekeerd.

Ook voor de Documenta in Kassel maakt Konrad speciaal werk. 'Het paviljoen dat ik heb uitgekozen is een transit-ruimte,' zegt Konrad. 'Een ondergrondse parkeerruimte waar mensen op zoek zijn naar hun auto of doorheen lopen om te winkelen in de stad.' Welke foto's van welke stad ze daar presenteert weet ze nog niet. Maar dat doet er ook niet toe. 'Het gaat mij nooit om één herkenbare stad weer te geven. Het gaat om de notie van opeenstapeling, van beweging, architectuur en structuur die ontstaat als er twintig miljoen mensen op één plek bij elkaar wonen.'

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden