Albumrecensie Metronomy

Metronomy levert 17 nieuwe nummers met elk een geheel eigen popsfeertje ★★★★☆

Pop

★★★★☆

Metronomy

Metronomy Forever

Because/Caroline

Voorman Joe Mount van de Britse elektropop band Metronomy heeft de LinnDrum ontdekt, een drummachine die vooral in de jaren tachtig populair was en op zo ongeveer alle toen moderne popproducties uit de periode tussen pakweg 1982 en 1988 te horen was.

Mount bedankt het instrument op de hoes van Metronomy’s zesde album Metronomy Forever, dat af en toe ook een behoorlijk retro-discogeluid heeft. Maar het album kan het hebben. Elk van de maar liefst zeventien nummers heeft een geheel eigen popsfeertje. Soms worden de synths doorkliefd door een elektrische gitaar (Lately), elders dreunt er een ouderwetse discobeat (geleend van de veertig jaar oude discohit Funky Town van Lipps Inc), terwijl Mount het in het mooie liedje Wedding Bells  met niet veel meer dan een akoestische gitaar af kan.

Wat Metronomy zo bijzonder maakt is dat de groep nooit te mooi of perfect wil klinken. Hoe zwaar de muziek ook leunt op dance en electro, je blijft altijd het geluid van een (indie)bandje horen dat ook kleine fouten toestaat. Het ene album leunde wat zwaarder op psychedelische rock (Love Letters, 2014), het andere wat meer op disco (Summer 08, 2016). Metronomy Forever is net als hun beste plaat English Riviera (2011) een sterk popalbum. De hoge, wat afgeknepen stem van Mount kleurt opnieuw erg goed bij het elektronische decor. Altijd een beetje schurend, nooit te glad geproduceerd. En die LinnDrum, die doet het uitstekend. Metronomy blijft ook op dit zesde album de grenzen tussen indie, pop en dance verkennen.