Metro vraagt om kapitaalinfuus

Metro International, uitgever van 64 gratis kranten in twintig landen, heeft dringend nieuw kapitaal nodig. Het Zweedse bedrijf gaat daarom voor 550 miljoen Zweedse kronen (51,5 miljoen euro) certificaten van aandelen uitgeven.

Van onze verslaggeefster Yvonne Hofs

Het concern heeft een bankschuld van 28,7 miljoen euro, die het versneld wil aflossen. Metro wil zijn kapitaalpositie verstevigen om sterker te staan tijdens de economische crisis.

De cijfers waarop bestuursvoorzitter Per Mikael Jensen beleggers trakteerde, waren niet bepaald florissant. De omzet daalde in 2008 met 10,7 procent naar 295,5 miljoen euro. Het bedrijf maakte weliswaar 4,1 miljoen euro winst (tegen een verlies van 20,1 miljoen in 2007), maar dit was uitsluitend te danken aan twee eenmalige baten: de verkoop van deelbelangen in Metro Zweden en Metro Denemarken aan buitenlandse uitgevers. Zonder die verkoopopbrengsten zou Metro wederom 20 miljoen euro verlies hebben geleden.

Jensen weet het ‘teleurstellende’ resultaat aan de economische crisis, ‘waarvoor Metro niet immuun is gebleken’. Vooral de resultaten in Spanje en de Verenigde Staten vielen tegen. In die landen verloren de Metrokranten 10,8 miljoen euro. Vorige week besloot het concern zich per direct terug te trekken van de Spaanse markt. Vorig jaar staakte Metro al een aantal verlieslijdende activiteiten in Zweden en Tsjechië.

Het voortbestaan van de Nederlandse Metrokrant staat niet ter discussie, zegt directeur-uitgever Silvio de Groot. ‘We hebben het in 2008 zeer goed gedaan door dezelfde omzet te behalen als in 2007. Ik denk dat geen Nederlandse krant ons dat kan nazeggen.’

De prijzen op de advertentiemarkt staan door de economische crisis wel onder druk. In het vierde kwartaal ving Metro 3 procent netto minder per advertentiepagina. Dat werd in Nederland gecompenseerd met een toename van het advertentievolume met 4 procent.

Topman Jensen was gisteren uitermate somber en zei dat de advertentieomzet in januari mogelijk met 20 procent is gedaald.

De Groot kampt met een forse daling van het aantal personeelsadvertenties. Toch denkt hij ook dit jaar een positief resultaat te behalen. ‘We zijn sinds 2003 elk jaar winstgevend geweest en hebben altijd al goed op de kosten gelet.’

Internet is een structurele bleeder bij Metro International. Het concern maakte vorig jaar 5,45 miljoen euro verlies op de online activiteiten; 1,6 miljoen euro meer dan in 2007. Volgens financieel directeur Anders Kronborg is dit geen verlies, maar ‘een digitale langetermijninvestering’.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden