Recensie Comedy

#MeToo-verhaal blijft lang de olifant in de kamer in steengoede show van Aziz Ansari ★★★★☆

De Amerikaanse komiek gaat, helemaal op het einde van de show, wel kort op de kwestie in. Zijn comedy is fris en eigentijds, vol slimme grappen die nooit tactloos worden. 

Komiek Aziz Ansari bij de première van het tweede seizoen van Master of None, 2017. Beeld AFP

Toen komiek Aziz Ansari dinsdagmiddag door Amsterdam liep, werd hij herkend op straat. ‘Hee, jij bent Aziz toch?’, zei een man. ‘Van Master of None? En van Parks and Recreation? En vorig jaar werd je beschuldigd van seksueel overschrijdend gedrag, toch?’

Dinsdagavond, tijdens zijn uitstekende comedyshow in Afas Live, vertelde Ansari dat hij het alledrie moest beamen. Naast een van de snelst rijzende comedysterren van de laatste jaren, moest Ansari (36) vorig jaar pas op de plaats maken nadat ook hij was beschuldigd in de reeks verhalen die loskwam onder de hashtag #MeToo. In januari 2018 kwam een anonieme 23-jarige vrouw in de media met haar verhaal over een date met Ansari, waarbij de komiek zich in zijn appartement op ongepaste wijze aan haar zou hebben opgedrongen.

Pas helemaal aan het einde van Ansari’s nieuwe show wordt de kwestie kort benoemd. Op ernstige wijze vertelt Ansari hoe vreselijk hij het vindt dat de vrouw in kwestie zich zo heeft gevoeld. Hij benadrukt dat hij er allerlei verschillende dingen over denkt en heeft gedacht, de nasleep nog steeds aan het verwerken is en dankbaar is dat het publiek naar hem toe is gekomen deze avond.

Sterke satire over Amerika

In de anderhalf uur daarvoor heeft Ansari indruk gemaakt met sterke satire over het overgevoelige culturele klimaat in Amerika. Met veel humor beschrijft de Amerikaans-Indiase Ansari de ijver waarmee de witte mensen om hem heen zo woke (cultureel progressief en correct) mogelijk proberen te zijn. Hij brengt relativering aan bij een heel rijtje recente voorbeelden, zoals de overdreven positieve ontvangst van Crazy Rich Asians, een filmkomedie met Aziatische acteurs in de hoofdrollen, en komiek Kevin Hart die op tien jaar oude tweets over homo’s werd aangevallen. Ansari spreekt niet van een tweedeling, maar een driedeling in Amerika: naast hardcore-Trumpstemmers en hardcore woke-mensen zijn er gelukkig ook veel redelijke, bedachtzame mensen die gewoon hun leven leiden.

Ansari staat garant voor popculturele verwijzingen, zo weten ook de kijkers van het briljante tweede seizoen van zijn comedyserie Master of None (2017). Ook in zijn stand-upcomedy refereert hij aan van alles, zoals de Amerikaanse versie van comedyserie The Office, die met de blik van nu ook niet helemaal meer in de haak is. Maar moet je alles van vroeger wel met de standaarden van 2019 beoordelen? Het publiek wordt op grappige wijze getest op hun omgang met de muziek van de in onmin geraakte zangers R. Kelly en Michael Jackson. Op een gegeven moment barst de beweeglijke Ansari zelfs uit in een rap, met een kantoorklerkenversie van de hit Walk It, Talk It van de hiphopgroep Migos. Alle verwijzingen naar muziek, film en televisie geven Ansari’s comedy een heel frisse, eigentijdse stijl, vol originele en slimme grappen die scherp zijn, maar nooit tactloos of ongepast worden.

Olifant in de kamer

Met zoveel actualiteit verwacht je dat Ansari toewerkt naar zijn eigen #MeToo-verhaal, maar het duurt erg lang voor hij daar over begint. Bijna jammer, want het is wel de hele avond de olifant in de kamer. Hopelijk heeft Ansari het definitieve antwoord op dit tijdsgewricht en zijn eigen rol daarin klaar tegen de tijd dat deze – ook nu al steengoede show – op Netflix staat.

Road to Nowhere 

Door Aziz Ansari 

Stand-upcomedy

**** (4 sterren)

2/4,  Afas Live Amsterdam. Wereldtournee t/m 10/6.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden