Metamorfose moet Q-music in de buurt van 538 houden

Juist op de dag dat voormalig 3FM-deejays Coen Swijnenberg en Sander Lantinga beginnen aan hun commerciële avontuur op Radio 538, lanceert concurrent Q-music een nieuw logo en neemt het na 10 jaar afscheid van hun bekende credo: Q is good for you. Maandagmorgen werd een 'nieuwe' koers voor de radiozender van mediabedrijf De Persgroep afgekondigd. Maar omdat er qua programmering vrijwel niets verandert, lijkt de bekendmaking meer een goede marketingstunt om de grote veranderingen bij concurrenten 3FM en 538 bij te kunnen benen.

De nieuwe middagshow van Q Music wordt gepresenteerd door Lieke Veld. Het is de enige programmatische vernieuwing dit seizoen bij Q. Wel presenteert de zender een nieuw logo en nieuw jinglepakket.Beeld anp

'Of we bewust deze dag hebben uitgekozen voor de bekendmaking van ons nieuwe logo? Eh, ik begrijp je vraag, maar nee, deze datum stond al veel langer vast'. Q-Music-programmadirecteur Iwan Reuvekamp en directeur Robert Bernink drukken de verzamelde pers in Amsterdam op het hart dat hun koerswijziging niets te maken heeft met het geweld waarmee Radio 538 (met het aantrekken van Coen & Sander) en 3FM (met het rondtamboereren van een volledig nieuwe programmering) de afgelopen zomermaanden in het nieuws kwamen. 'We wilden het moment voor zijn dat we vanwege teruglopende luistercijfers zouden moeten vernieuwen', verklaart Bernink.

Met de ochtendshow van Mattie & Wietze, het Foute Uur en grote evenementen wist Q-music vooral dit laatste jaar veel nieuwe luisteraars aan zich te binden. Het streeft de laatste meetperiode zelfs 3FM voorbij, de publieke zender die intussen zelf - noodgedwongen - ook al een nieuwe koers is ingeslagen. Waar dat station nu jong talent laat doorstromen omdat het grote namen als Gerard Ekdom en Coen & Sander zag vertrekken, focust Q-music zich al jaren op onbekende namen, 'de luisteraar' en het 'goede gevoel'.

538 heeft Coen & Sander, 3FM vernieuwt met jong talent en Q Music heeft een nieuw logo. De radiostrijd tussen de grote popstations is geopend.Beeld Q Music
Mattie Valk, Robert Bernink en Iwan Reuvekamp van Q Music, vanmorgen tijdens de bekendmaking van het nieuwe logo.Beeld Q Music

Maximum hit music?

Nu dat lijkt te werken, verandert er daarom dus ook niet veel aan de programmering, maar was er voor de leiding dus toch een reden voor verandering. 'Onze bekende baseline 'Q is good for you' is uitgewerkt, het staat ook niet meer voor wat we willen zijn', aldus Reuvekamp, reeds vijf jaar programmadirecteur bij Q, maar daarvoor jarenlang werkzaam achter de schermen bij 3FM. 'Nu kiezen we voor 'You make us Q', waarmee we de luisteraar nog meer centraal willen stellen.'

Nog een verandering volgens Reuvekamp: 'We laten onze deejays niet meer alles door een roze bril bekijken, maar we worden nu 'positieve realisten'. Bernink: 'En in plaats van 'maximum hit music' draaien we nu vooral 'pop music'. De ook aangeschoven Dj Mattie verduidelijkt: 'Dat betekent dat we niet altijd met een knaller van Ariane Grande de show openen, maar steeds vaker met een rustig popliedje. Als radiomaker minder interessant, want je wilt vaak energiek van start, maar de luisteraar stelt het juist zeer op prijs als we niet meteen stampend de ether in knallen.'

Om die nieuwe boodschap naar buiten te brengen draait de marketingmachine vanaf 31 augustus overuren bij Q-music, een zender die altijd al behoorlijk scheutig is in het aantal billboards en reclame-uitingen op tv. Samen met een nieuw jinglepakket, maar ook nieuw briefpapier, nieuwe koffiemokken in de studio en alle andere reclameuitingen die met een nieuw logo gepaard gaan, betreft de koerswijziging een investering van 'enkele tonnen', geeft Bernink toe. Een bedrag dat overigens gedeeld kan worden met het Belgische zusterstation, want daar krijgt Q-music binnenkort hetzelfde nieuwe logo.

Het oude logo was 'niet meer van deze tijd', stellen ze bij Q. Vooral de diepte in het logo was 'esthetisch zeer verouderd' en niet 'futureproof'.Beeld anp

'Vuurtje'

Mattie & Wietze, het ochtendduo op de Nederlandse Q, zeggen dat ze niet heel anders gaan presenteren nu hun station een nieuw uiterlijk krijgt. Mattie: 'Nee, we blijven hetzelfde doen. Wel gaat er dankzij zo'n verandering wel weer een vuurtje branden.' Concurrenten Coen Swijnenberg en Sander Lantinga lieten onlangs ook al weten dat ze bij 538 niet veel zullen veranderen aan hun goedbeluisterde middagshow die ze op 3FM maakten. Ook zij waren toe aan 'nieuw elan' en dus zal de enige verandering zijn dat er andere jingles klinken en dat ze worden onderbroken door reclameblokken. Vanmiddag om 16:00 uur is hun eerste uitzending op 538.

Als het aan Robert Bernink van Q-music ligt, zullen Coen en Sander niet lang van het marktleiderschap dat 538 al jaren heeft, kunnen genieten. 'Wij hebben de ambitie om de grootste commerciële radiozender van het land te worden.' Hoe lang geeft hij zichzelf nog? 'Drie tot vijf jaar'.

Dj's Mattie Valk (L) en Wietze de Jager van het ochtendprogramma Mattie & Wietze.Beeld anp
De nieuwe 'baseline' van Q Music, waarmee het station afscheid neemt van het zelfs bij niet frequente luisteraars bekende 'Q is good for you'.Beeld Q Music
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden