Cd-recensie Mercy John

Met zijn tweede plaat staat Mercy John nog steviger in de Nederlandse rootsklei (vier sterren)

Met zijn plaat This Ain’t New York uit 2017 was John Verhoeven alias Mercy John een leuke nieuwkomer in het toch al zo florissante Nederlandse rootswereldje. De opvolger Let It Go Easy zet de zanger en liedschrijver nog grondiger met zijn laarzen in de klei. De nummers zijn steviger en degelijker gecomponeerd én afgewerkt met een fijne band en feilloze vocalen, van de hoofdrolspeler zelf en bijvoorbeeld zijn toetseniste Kirsten Boersma, die de liedjes van zoemende orgels en warme meerstemmigheid voorziet.

We horen nog meer toegankelijke en aanstekelijke americana, al direct in het tweede nummer Trains. Mercy John klinkt hier een beetje als Ryan Adams, en later komen ook de onvermijdelijke grootheden Tom Petty en Bruce Springsteen voorbij. Maar de songs klinken authentiek en geven je  het gevoel dat Mercy John echt iets te vertellen heeft. Zo te horen aan de teksten heeft de zanger geen makkelijke jaren gehad: de liedjes gaan vooral over liefdestragedies en bijbehorende levenspijn. Een nummer als Enemy Fire begint misschien wat te larmoyant, maar als de band na het intro inhaakt, horen we hier toch weer een gave en gespierde countryrocker langsscheuren.

Ook als album is Let It Go Easy geslaagd. Mercy John wisselt ballads en kalme pianosongs (Come over Tonight) af met robuuste radiorockers (Waiting for Your Love), die zo vanuit de jaren tachtig uw autoradio komen binnenvliegen. Luister naar de subtiel in elkaar gevouwen instrumentaties, de gelaagde vocalen en de discreet huilende pedal-steel-gitaren van het titelnummer, en weet dat het goed is. Mercy John is de komende weken volop live te beluisteren. Zoek hem op want dat verdient hij.

Mercy John. Let It Go Easy. Roots. Butler Records/ Bertus