RecensieThe Last Vermeer

Met zijn regiedebuut lijkt Dan Friedkin twee films tegelijk te willen maken, die allebei niet echt van de grond komen ★★☆☆☆

The Last Vermeer, de Amerikaanse film over kunstvervalser Han van Meegeren, is met zorg gemaakt, maar te veel verhaallijnen zijn onaf.

Claes Bang en Vicky Krieps in The Last Vermeer. Beeld
Claes Bang en Vicky Krieps in The Last Vermeer.

Kort na de Tweede Wereldoorlog houdt verzetsheld Joseph Piller (Claes Bang) zich bezig met het opsporen van roofkunst en andere oorlogsbuit van de nazi’s. Tussen de werken die hij aantreft bevindt zich een Vermeer, die blijkens de keurige Duitse administratie door rijksmaarschalk Hermann Göring voor 1,65 miljoen gulden is aangekocht. Het spoor leidt naar de Nederlandse kunstenaar Han van Meegeren (Guy Pearce), die meteen wordt opgepakt wegens collaboratie. Als hij zichzelf vrij wil pleiten, zal hij zijn geheim moeten opbiechten.

Eerder maakte Rudolf van den Berg al een film over Van Meegeren (Een echte Vermeer, 2016). The Last Vermeer is een Amerikaanse productie, deels opgenomen in Nederland, maar zonder Nederlandse acteurs. Dat filmmakers zich interesseren voor Van Meegeren is niet zo gek: hoe hij als kunstvervalser iedereen om de tuin leidde en zo miljoenen verdiende, blijft fascineren.

Vreemd is het wel dat de scenarioschrijvers van The Last Vermeer er van alles bij menen te moeten slepen. Meer dan om Van Meegeren draait de film om Piller, die zijn draai niet vindt in het naoorlogse Nederland en haast jaloers lijkt op de schilder, door Pearce amusant neergezet als een flamboyante opportunist. Daarnaast zijn er Pillers vrouw, zijn assistente, zijn vriend en nog tal van andere personages die om voorrang vechten in het overbevolkte verhaal. Het zorgt voor te veel zijpaden en onaffe verhaallijnen; onduidelijk blijft bijvoorbeeld waarom Piller zo fel wordt gedwarsboomd door ambtenaren van Justitie.

The Last Vermeer is met zorg gemaakt: de aankleding is bijzonder fraai en het acteerwerk in orde. De problemen schuilen in het scenario, hoewel ook regisseur Dan Friedkin, een zakenman die zich voornamelijk als producent in de filmwereld begeeft (en die tegenwoordig eigenaar is van voetbalclub AS Roma), een duidelijkere keuze had kunnen maken. Hij lijkt met zijn regiedebuut twee films tegelijk te willen maken, die allebei niet echt van de grond komen. Verstopt in het spannende verhaal over de rechtszaak tegen Van Meegeren zit een introspectief drama over vergelding, overlevingskunst en het vinden van nieuw evenwicht na opgelopen trauma’s.

The Last Vermeer

★★☆☆☆

Regie Dan Friedkin.