FilmrecensieYour Name Engraved Herein

Met Your Name Engraved Herein toont cineast Liu Kuang-hui zijn aanstekelijke talent voor ingetogen romantiek ★★★☆☆

De twee jonge hoofdrolspelers weten de liefde en tragiek van hun personages geloofwaardig te maken.

Your Name Engraved Herein. Beeld Filmstill
Your Name Engraved Herein.Beeld Filmstill

Wat schichtige blikwisselingen tijdens zwemles en orkestrepetitie, en A-han en Birdy, twee tieners op een Taiwanese kostschool anno 1987, zijn verliefd. Tegenover elkaar ontkennen ze die gevoelens niet, in het door Netflix wereldwijd uitgebrachte Your Name Engraved Herein. Het is hun homofobe omgeving die ervoor zorgt dat met name Birdy (Tseng Jing-hua) zijn geaardheid voor de buitenwereld voortdurend verdoezelt en verraadt, tot er geen weg terug lijkt.

Aan het begin van de film is de 38 jaar durende Taiwanese staat van beleg net voorbij. In dat enigszins ontspannen, maar nog altijd repressieve klimaat hebben Birdy en A-han (Edward Chen) de ene heimelijke ontmoeting na de andere. Wanneer president Chiang Ching-kuo overlijdt en Taipei door massa’s rouwende mensen wordt overspoeld, zien de jongens een mooi excuus voor een uitstapje naar de hoofdstad. Hun eerste kus delen ze in het rozerode donker van een bioscoop.

In Taiwan, dat in 2019 als eerste Aziatische land het homohuwelijk legaliseerde, bleek Your Name Engraved Herein bijzonder populair: het was zowel de succesvolste lhbti-film aller tijden als het grootste kassucces van 2020. Cineast Liu Kuang-hui heeft dan ook een aanstekelijk talent voor ingetogen romantiek, terwijl zijn jonge hoofdrolspelers de liefde en tragiek van hun personages geloofwaardig maken.

Liu wekt het Taiwan van de late jaren tachtig knap tot leven, zonder in detailzucht te vervallen. Maar de film is op zijn best wanneer hij roezig het pad van A-han en Birdy volgt. Loom draalt de camera van Hung-i Yao (Long Day’s Journey into Night) dan om de twee heen, vaak toekijkend via spiegels. Een mooie vondst is ook hoe de muziek van Chris Hou en Jason Huang overschakelt van solotrompet op cello, vlak na een zinderende vrijscène: je hóórt hoe A-han, trompettist in het schoolorkest, volwassener wordt en verder opbloeit.

Minder overtuigend, wat houterig en geforceerd zijn de scènes waarin A-han met de Canadese schoolpastoor (Fabio Grangeon) over zijn gevoelens praat. Die dialogen lijken vooral een excuus om de film in het laatste half uur niet alleen naar de tegenwoordige tijd maar ook naar Canada over te hevelen. Turend naar de (spectaculair in beeld gebrachte) Niagara-watervallen heeft vijftiger A-han (Leon Dai) nog altijd heimwee naar Birdy.

Gek, hoe die lange epiloog nogal overbodig voelt, maar ook zijn eigen toon vindt en en je opnieuw meesleept – als een nieuw liefdesdrama, haast. Your Name Engraved Herein is een film die duidelijk van zijn personages houdt en vervolgens niet zo goed weet hoe hij afscheid van hen moet nemen.

Your Name Engraved Herein

★★★☆☆

Regie Liu Kuang-hui.