Met Xoip vervaagt verschil tussen voicemail, e-mail en fax

Een piepklein bedrijfje in een nog kleiner kantoortje aan een van de Amsterdamse grachten maakt zich op voor een verovering van het Europese berichtenverkeer....

Vijf miljoen Nederlanders hebben een zaktelefoon, twee miljoen hebben een e-mail-adres, faxen staan op iedere straathoek en in woonkamers. We zijn bereikbaarder dan ooit.

In de praktijk kan dat tegenvallen, want hoe lees je e-mail zonder computer? Hoe luister je het antwoordapparaat thuis af als je onderweg bent? Hoe ontvang je een fax als je met je laptop op een vliegveld zit?

Zou het geen goed idee zijn om alle persoonlijke informatie op één plek te verzamelen, dachten twee jonge Nederlandse ondernemers eind vorig jaar. Ze hadden al een bedrijf, maar dat dreigde te bezwijken onder de prijzenslag in de telefoonwereld. De twee verkochten goedkope internationale telefonie over het Internet in een jaar waarin de grote telefoonmaatschappijen hun beltarieven voor buitenlandse bestemmingen meer dan halveerden. Ze werden uit de markt geprijsd.

Het bedrijfje was een jaar oud, en kon twee dingen doen: failliet gaan of de koers verleggen. In de wereld van Internet en telefonie zagen ze dat technologie beschikbaar kwam om persoonlijke boodschappen te bundelen. Daarmee kan een fax naar een e-mail-adres worden gestuurd, en omgekeerd. Voicemail kan worden doorgestuurd naar een computer, en een e-mail kan worden voorgelezen door een computerstem.

Het idee van unified messaging (verzamelde boodschappen) is dat het niet uitmaakt waar je bent, maar dat je altijd kunt communiceren. 'De verzender bepaalt zelf waar en hoe hij de boodschap verstuurt, en de ontvanger bepaalt waar en hoe hij zijn boodschappen ontvangt', zegt de 29-jarige Rob Rooken, een van de twee oprichters van Exit2Europe, of liever gezegd Xoip. De kersverse naam van het bedrijf is afgeleid van 'X over IP', en dat is Internettaal voor 'alles via het Internet'.

Het bedrijfje is pittoresk gevestigd, naast twee coffeeshops, in een smalle pijpenla aan de Amsterdamse Kloveniersburgwal. Een toevalligheid, omdat een vriend het pand bezit. Het Ikea-meubilair past alleen scheef in de smal toelopende achterkamer. Grote pc's steken af tegen het stokoude stucwerk en de klassieke marmeren gang.

Twee weken geleden lanceerde Xoip zijn eerste product: gratis fax2email (spreek uit: fax to e-mail). Nederlanders kunnen een gratis telefoonnummer in Amsterdam aanvragen en dat als hun faxnummer gebruiken. De computers van Xoip sturen een opgestuurde fax als een grafisch bestandje door naar het e-mail-adres.

Rond dat ene telefoonnummer bouwt Xoip de komende weken andere diensten. 'Over een paar weken bel je je eigen Xoip-nummer en dan hoor je: ''je hebt drie e-mails, twee faxen, twee voicemails en een sms-bericht. Zal ik je e-mails voorlezen?'' ', zegt de rijzige Rooken met donkerbruine stem. Hij doet zijn naam eer aan en steekt er nog een op.

Even proberen. Een fax wordt door Xoip inderdaad razendsnel doorgesluisd naar de elektronische postbus. Daar hoort een kanttekening bij: Internetcomputers zijn weleens verstopt en dan kan de fax vertraagd raken, iets dat met echt faxverkeer onmogelijk is. 'Je haalt de onzekerheid van e-mail binnen in de faxwereld', erkent Rooken. Maar de computers van Xoip zijn zo ingesteld dat ze snel opnieuw verbinding zoeken. De vertraging mag geen uren duren.

Andere diensten zijn nog in het ontwikkelstadium, maar zelfs nu al leest een (blikkerige) computerstem een e-mail voor door de telefoon. Dat gesproken bericht kan worden doorgestuurd naar een ander telefoonnummer.

Vraag blijft natuurlijk hoe de jonge ondernemers geld denken te verdienen aan een gratis dienst. Rooken laat vallen dat er 'tonnen' in het bedrijf zitten. Hijzelf, een autodidact en banenhopper met een paar jaar VWO, heeft geen geld. En zijn 30-jarige partner Michiel van Kuijen, met een bedrijfskunde-bul op zak, evenmin.

Hij haalt zijn schouders erover op. 'Business angels', klinkt het doodgemoedereerd. Twee rijke particulieren zijn de bedrijfsengelen die de benodigde tonnen investeren, in ruil voor de helft van de aandelen. Een van hen besloot zelfs om het bedrijf te komen versterken: Paul van Doorne, een 33-jarige telg uit de autofamilie van Daf gaf zijn baan op als brandmanager van Heineken.

Dat verklaart nog niet hoe de diensten geld moeten opleveren - er worden immers geen duurbetaalde tolnummers gebruikt, noch worden rekeningen verstuurd. Xoip wil wel toegeven dat het aanvankelijk niet dacht aan een gratis dienst, maar twee redenen deden de ondernemers er toch toe besluiten. Ze zagen op tegen de stroom aan kleine bedragen die ze zouden moeten verwerken en tegelijkertijd luidt een Internetwet dat alles uiteindelijk gratis wordt. Kijk maar naar internettoegang, e-mail en live beurskoersen.

Door hun werkervaring in de telecomwereld wisten Rooken en Van Kuijen dat ook op andere wijze geld kan worden geperst uit de geliberaliseerde telefoonmarkt. Ondernemers als Xoip die garanderen dat zij miljoenen belminuten per jaar zullen genereren, kunnen een deel van de opbrengst daarvan opeisen bij hun telefoonbedrijf, in dit geval Enertel. 'Binnen een jaar zijn we kostendekkend', zegt Rooken.

De echte kaskrakers moeten nog komen, voegt hij toe. Hij verwacht veel van e-mail naar fax, waarmee een grotere doelgroep wordt bereikt, omdat faxmachines wijdverspreid zijn. Op gedrukte fax-boodschappen kunnen bovendien advertenties worden geplaatst die flink geld kunnen opleveren. En daarna lonkt de markt van voorgelezen e-mail, bij uitstek een dienst voor reizigers die met hun zaktelefoon dure belminuten genereren.

De eerste dienst, fax naar e-mail, is in zomerluw Nederland enthousiast onthaald. Na twee weken zijn al duizenden telefoonnummers weggegeven. Veel aanvragen komen binnen doordat er positieve verhalen over op Internet circuleren .

Maar wie dacht dat het vijf man tellende bedrijf rustig zijn Nederlandse marktpositie opbouwt, heeft het mis. Binnen enkele maanden bestormt Xoip de Britse en Duitse markt. De reden? Concurrentie. Want hoewel Rooken zegt dat er geen bedrijven zijn die exact dezelfde dienst bieden, toch is het dringen op de markt voor unified messaging.

De Verenigde Staten lopen natuurlijk voorop - nog zo'n Internetwet - maar concurrenten zijn te druk bezig met de opbouw in eigen land om zich al druk te maken over Europa.

Wie de websites van Onebox, Callwave, Faxtel, Telebot, Efax en Jfax bekijkt, ziet dat de technologie weinig geheimen meer heeft. Alles draait nu om verovering van de markt met de beste en eenvoudigste service. Op de nog lege Europese markt is het dus zaak van razendsnelle en perfecte uitvoering, vandaar Xoips haast.

En vandaar ook Xoips frustratie nu het is overgeleverd aan partijen als Deutsche Telekom. 'Duitsland is een drama. Ten eerste zijn ze niet blij dat we geen Duitsers zijn, en ten tweede zijn ze traag. ''We hebben uw aanvraag ontvangen en zullen hem in september behandelen''. Zo gaat dat.'

Maar als het ze lukt, spreekt niemand in Europa straks nog van een e-mail, voicemail of fax. Dan ben je gexoiped. 'Xoip me' in plaats van 'mail me'. Hopen ze. Rookers: 'We moeten die naam de markt inschoppen.' 'Of', zegt hij, 'inxoippen?'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden