AlbumrecensieJeannette van Schaik

Met weelderige zanglijnen maakt sopraan Van Schaik zich bekend repertoire eigen ★★★★☆

null Beeld

De jonge Nederlandse sopraan Jeannette van Schaik heeft een bijzondere stem: vol en intrigerend gesluierd in het midden. Rollen in de opera’s van Richard Strauss en de minder robuuste Wagner-heldinnen liggen in het verschiet. Haar cd-debuut maakt ze echter niet met opera-aria’s, maar met Italiaanse en Duitse liederen doordrenkt van verlangen naar een ongrijpbaar ideaal – vandaar de naam Elysium. Ze presenteert het album zaterdag in de Philharmonie in Haarlem.

Bekend repertoire, zoals Ombra di nube van Licinio Refice en Morgen van Richard Strauss, maakt Van Schaik zich eigen met weelderige zanglijnen, uitstekend begeleid door pianist Peter Nilsson. Het minder bekende, impressionistische vijftal van Ottorino Respighi, Deità silvane, is geschikter voor een slankere stem, maar Nilsson, mooi verhalend, past zijn dynamiek aan.

Van Schaik zingt prachtig, maar articuleert niet altijd duidelijk; geen groot gemis wat betreft de onbeholpen verzen van Antonio Rubino, maar de Duitse teksten vereisen meer aandacht, vooral scherpere medeklinkers. Afgezien daarvan hadden de Abschiedslieder van Erich Wolfgang Korngold voor haar geschreven kunnen worden. De muzikale taal van Strauss beheerst Van Schaik volledig, met betoverend fluisterzachte passages en moeiteloos stijgende bogen. 

Jeannette van Schaik

Elysium

Klassiek

★★★★☆

7 Mountain Records

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden