beschouwing rap

Met verrassingsplaat Kamikaze neemt Eminem wraak, maar op wie eigenlijk?

Eén ding heeft Eminem bereikt met zijn brute verrassingsplaat Kamikaze die gisteren op de streamingplatforms verscheen. Marshall Mathers bevindt zich weer eens in het oog van een controverse-orkaan, waar hij volgens zichzelf thuis hoort. Op Kamikaze slaat Eminem wild om zich heen, met razende en vuilbekkende raps waarin hij al zijn haters verbaal om zeep lijkt te willen helpen.

Eminem treedt op bij Roskilde Festival 2018 in Denemarken. Beeld EPA

Er zat Eminem duidelijk iets dwars. Vorig jaar december verscheen zijn langverwachte comebackplaat met de hoopvolle titel Revival. Die kreeg bergen ongefilterde kritiek te verwerken, van fans, muziekpers en collega’s. De plaat stond dan ook vol met waterige popliedjes, en samenwerkingen met de usual suspects uit de popsector van Pink tot Beyoncé en Ed Sheeran, en daar mocht best wat van gezegd worden.

Maar daar dacht Eminem kennelijk anders over, zo blijkt uit de wraakoefening Kamikaze. Gisteren gooide Eminem er een afgemeten tweet uit: ‘Ik heb geprobeerd hier niet te lang over na te denken. Geniet ervan. Kamikaze, out now.’ Maar als je probeert Eminems raps op turbosnelheid te volgen, dan moet je toch constateren dat Eminem wél heel lang met zijn set verrassingstracks bezig is geweest. Ze zijn namelijk best goed, en kwaadaardig doordacht.

Aan het begin van de plaat horen we het geluid van een crashend vliegtuig. Hetzelfde vliegtuig van de plaathoes, die een verwijzing lijkt naar de bekende hoes van de Beastie Boys-plaat Licensed To Ill. Onder de staartvleugel van dat vliegtuig staat FU-2: Fuck you, too. De toon is gezet. In de eerste track horen we Eminem grommen in het intro: ‘Ik ga gewoon opschrijven wat in me opkomt. Kijken waar dat me brengt, want op dit moment heb ik zin de hele wereld op zijn bek te slaan.’

In The Ringer komt de aap uit de mouw. Eminem is echt woedend op zijn fans die hem na Revival hebben afgeschreven. ‘Vorige week stuurde een ex-fan mij een kopie van mijn Mathers LP, rapt Eminem, met een verwijzing naar zijn succesplaat uit 2000. Ze zei dat ik die moest bestuderen, om weer dichter bij mezelf te komen. Ik mailde die bitch terug en zei dat ik dan precies zou worden als iedereen in deze fucking industrie. Zoals alle klonen die van mij zijn gemaakt.’

Dan begint Eminem over zijn gevreesde plaat Revival. ‘Misschien had ik er wat autotune overheen moeten gooien, misschien hadden jullie het dan wel gevreten?’ Waarna het tijd is voor de gewaardeerde collega’s, in bijvoorbeeld de haatdragende track Fall

De rapper Tyler, The Creator, die Eminem altijd op handen heeft gedragen maar het vorig jaar waagde een kritische tweet over Revival te laten ontsnappen, gaat op de pijnbank. Eminem noemt hem een bitch, iemand die zelf niets creëert en zelfs een faggot - een homofoob scheldwoord.

En daarover ontstond gisteren onmiddellijk een eerste rel. ‘Noemt Eminem Tyler, The Creator nu echt een faggot? Mijn god, is die gast 40 of zo?’, twitterde iemand. Andere twitteraars verdedigden Eminem, door te zeggen dat Tyler, The Creator het woord faggot een keer of tweehonderd gebruikt in zijn eigen nummer Goblin. En dat Eminem daar dus naar knipoogt. Maar de Amerikaanse muzieksite Pitchfork verklaarde gelijk maar dat Eminem met dit soort tenenkrommende teksten definitief een relikwie uit het verleden was geworden.

De tijden zijn inderdaad veranderd, en daarvan is Eminem zich waarschijnlijk ook wel bewust. Zijn plaat heet niet voor niets Kamikaze: kennelijk wilde Marshall Mathers nog één keer ouderwets uithalen, in rauwe en keiharde tracks zonder opsmuk maar fris - misschien iets té fris - van de lever.

Old-school Eminem dus, en volgens zijn hardnekkige fans - en dat zijn er gelukkig voor Eminem nog altijd heel veel - is Eminem met Kamikaze  wel degelijk helemaal terug. En neemt hij met Kamikaze dus vooral wraak op zichzelf en zijn comebackplaat Revival, waarvoor hij zich echt een beetje lijkt te schamen.

Kamikaze van Eminem is verschenen bij Aftermath/ Interscope Records, en is te vinden op de grote streamingplatforms.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.