Recensie Glamoria

Met spijkerhard cynisme vraagt glossy Glamoria aandacht voor vluchtelingen

De (eerste) cover met Jouman Fattal. Beeld Geen

Wat is lezenswaardig deze week? Glamoria, een (ooit satirische) glossy die aandacht vraagt voor vluchtelingenkamp Moria in Griekenland.

Aan advertenties geen gebrek in Glamoria, een eenmalige glossy die deze maand verscheen. Er wordt, paginagroot, onder meer een ‘anti-verkrachtings wc-slot’ aangeboden. De prijs wordt niet genoemd.

De adverteerder richt zich op vrouwen die ’s nachts niet naar het toilet durven te gaan. Uit vrees om aangerand of verkracht te worden, dragen ze vaak luiers. 

Glamoria is (of beter gezegd: was) een satirische variant op een kerstglossy. Amnesty International en bureau Tosti Creative vragen met luide stem aandacht voor de bijna 16 duizend vluchtelingen op de Griekse eilanden. De keuze voor de medewerkers is weinig verrassend: Peter R. de Vries, Jet van Nieuwkerk, Freek van Noortwijk, Youp van ’t Hek en Sacha de Boer.

Spijkerhard cynisme wordt in de strijd gegooid om de meest naargeestige plek in Europa onder de aandacht te brengen: Moria, het vluchtelingenkamp op het Griekse eiland Lesbos. De titel van het blad is een samenvoeging van glamour en Moria.

Kerstmis, is de eerste gedachte na een vluchtige blik op de cover, maar het stemmige rood en oranje is niet van gezellige kerstballen. Het covermodel ligt op zwemvesten en bedekt er haar naaktheid mee.

De vrouw is Jouman Fattal, actrice – voor haar rol in Zuidas werd ze genomineerd voor een Gouden Kalf – en vluchteling. Ze was 4 jaar toen haar ouders in Syrië op de vlucht sloegen en uiteindelijk in Nederland terecht kwamen.

Met die cover is iets aan de hand. De foto met de zwemvesten is online (glamoria.nl) inmiddels vervangen. Op de aangepaste cover heeft Fattal kleren aan en kijkt ze door prikkeldraad de lens in. De ‘advertentie’ voor het wc-slot is ook verdwenen. De advertentie van ‘Moriamöller’ voor een pyjamaponcho, nodig vanwege de lekkende tenten en een pagina met ‘winter musthaves’ (karton om de tent te isoleren, dekens tegen onderkoeling): weg.

‘Helaas bleek de eerste cover van Glamoria veel negatieve associaties op te roepen’, schrijft de redactie op de site (…). Daarom hebben we de voorkant vervangen en de inhoud aangepast.’ Van het oorspronkelijk idee, een harde satire op een glossy, is niets overgebleven.

Dat neemt allemaal niet weg dat het een goed idee was om met een blad deze onheilsplek in Griekenland (én de petitie ‘Kijk niet weg’) onder de aandacht te brengen. Vooral Peter R. de Vries kleunt er hard in, en terecht. ‘Soms denk ik wel eens dat het ons na de Tweede Wereldoorlog zó goed is gegaan, dat we uit het oog zijn verloren wat begrippen als ‘nood’ en ‘hulp’ echt betekenen.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden