AlbumrecensieFlore

Met Ríos van salsa naar elektronische melancholica ★★★★☆

null Beeld

Gabriel Ríos zal waarschijnlijk altijd door het leven gaan als de man die zijn bekendheid mede te danken had aan jus d’orange. Ríos’ grootste hit Broad Daylight scheen in 2006 vanuit tv-schermen alle Nederlandse huiskamers in, als muziek bij een reclame voor Appelsientje.

Zes jaar na zijn laatste album gooit de Puerto Ricaans-Belgische muzikant het over de Spaanstalige boeg en nam hij latinklassiekers op in een koele melancholische setting. Volume en tempo zijn teruggeschroefd in nummers die klinken alsof ze zijn opgenomen in een verlaten fabriekshal, met wat spaarzame beats en elektronica als begeleiding.

De pianoballade Alma Mia is getransformeerd tot een prachtig droef liedje, waar gure wind en flarden synthesizers doorheen waaien. Maar Ríos’ nieuw ingeslagen weg hoor je het duidelijkst op Joe Baretto’s El Diablo. Het traditioneel agressief schetterende koper en de wandelende piano zijn vervangen door een mechanische beat en Spaanse rap. En voilà, Ríos heeft onnavolgbaar en overtuigend van salsa hiphop gemaakt.

Gabriel Ríos

Flore

Pop

★★★★☆

Sony

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden