Film

Met Possessor bewijst Brandon Cronenberg zich als vertegenwoordiger van een nieuwe filmgeneratie ★★★★☆

In de slim uitgevoerde sciencefictionfilm etaleert de regisseur een uitgekiend gevoel voor ritme en stijl.

null Beeld

Een geheim hightechbedrijfje levert op ogenschijnlijk waterdichte wijze moorden op bestelling, in de compromisloze sciencefictionfilm Possessor. Het zou de premisse van een aflevering van Black Mirror kunnen zijn: huurmoordenaars laten zich aansluiten op een machine en nemen zo tijdelijk lichaam en identiteit over van een persoon in de omgeving van het slachtoffer. Vervolgens schakelen ze hun doelwit uit, laten de persoon die ze tijdelijk bespeelden zelfmoord plegen en keren terug naar het eigen lijf. Geen detective die de werkelijke dader ooit tevoorschijn tovert.

De crux: Tasya Vos, de allerbeste in dit type werk, ervaart aan den lijve hoe moeilijk het is om na een geslaagde klus volledig tot zichzelf terug te keren. Andrea Riseborough speelt haar met volle overtuiging; wederom bewijst ze zich als specialist in angstaanjagend kille rollen.

Regisseur en scenarist Brandon Cronenberg, de 41-jarige zoon van filmmaker David Cronenberg, maakte een kleinschalig opgezette en slim uitgevoerde film, die zich laat kijken als koortsdroom. Hij etaleert een uitgekiend gevoel voor ritme en stijl via korte, hallucinante flashbacks die duidelijk maken hoe het geweld zich in Tasya’s hoofd manifesteert. Wanneer ze iets te snel een nieuwe klus aanneemt en daarvoor bovengemiddeld lang in het hoofd van de gastheer moet verblijven, creëert Cronenberg een meeslepend psychologisch pandemonium.

Het is fascinerend te zien hoe soepel Cronenberg in de voetsporen van zijn vader treedt, met zijn fascinatie voor identiteitswisselingen en menselijke afhankelijkheid van (futuristische) technologie. De thematiek van diens virtualrealitythriller Existenz (1999), waarin mensen hun lijf kunnen aansluiten op een computerspelsysteem, klinkt weliswaar door in Possessor, maar de film is veel meer dan een imitatie.

Cronenberg bewijst zich tegelijkertijd als vertegenwoordiger van een nieuwe filmgeneratie. Qua plot zijn er in Possessor eenvoudig verbanden te leggen met de manieren waarop online-identiteiten worden gecreëerd, en hoe die het offlineleven kunnen beïnvloeden. Stilistisch toont de regisseur zich verwant aan een maker als Drive-regisseur Nicolas Winding Refn (en diens gebruik van primaire kleurfilters).

Extra spijtig dat zijn filmcarrière tot nu toe zo moeizaam van de grond komt – wellicht een gevolg van omgekeerd nepotisme, alsof zijn achternaam hem tegenwerkt in plaats van helpt deuren te openen. De negen jaar tussen zijn fraaie debuut Antiviral (zeer actueel, zou op elk streamingplatform te zien moeten zijn) vulde hij in afwachting van nieuwe speelfilmfinanciering noodgedwongen met het maken van videoclips en korte films. Laat Possessor een keerpunt zijn.

Possessor

Sciencefiction

★★★★☆

Regie Brandon Cronenberg

Met Andrea Riseborough, Christopher Abbott, Jennifer Jason Leigh, Sean Bean, Tuppence Middleton.

103 min., te zien via Pathé Thuis.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden