Met oom in bed in Lahore

Naema Tahir heeft in haar leven al vele grenzen overschreden: ze werd geboren in Engeland uit Pakistaanse ouders, groeide op in Nederland, bracht twee jaar door in Pakistan, werkt in Frankrijk en schrijft in het Nederlands....

Hoe vrouwen binnen de islamitische cultuur proberen hun seksualiteit teveroveren in het keurslijf waarin ze leven, is het thema van haar literaire debuut Kostbaar bezit: drie verhalen over drie Pakistaansevrouwen die in Lahore indringende seksuele ervaringen opdoen. Onwetend enonschuldig zijn ze geen van drieën, maar wel alle drie onderworpen aan devoorschriften die hen dwingen te leven voor maar één ding: het bewarenvan hun maagdelijkheid voor de huwelijksnacht, waarin een door hun oudersuitgezochte bruidegom hen zal inwijden.

De vrouwen in Kostbaar bezit weten een deel van de macht naar zichtoe te halen. Het meisje in het eerste verhaal, Nargis, kent al vanaf haarnegende haar sterke aantrekkingskracht op mannen. Als ze twaalf is weet zehaar oom te verleiden en in broeiende nachten in het zomerse Lahore speeltzich hun incestueuze verhouding af. Seksuele voorlichting hoeft Nargisniet meer, meent ze, nu ze de geheimen van de lichamelijke liefde in depraktijk leert, maar het verband tussen seks, menstruatie en zwangerschapkent ze niet. In 'Bruidsnacht' wordt verteld hoe de intelligente Shuria,uitgehuwelijkt aan een verre verwant, haar bruiloft beleeft. Maagd is zijniet meer, en zij heeft haar voorzorgsmaatregelen genomen om tijdens debruidsnacht te kunnen bloeden. Met een gevoel van schuld, maar ookovertuigd van de noodzaak van haar bedrog, speelt zij de verlegen bruidvoor haar onervaren echtgenoot. Voor haar ogen ziet ze haar toekomst naastdeze iele man als één lange verveling.

De vrouw in het derde verhaal, Sadia, heeft zich willens en wetens latenuithuwelijken aan de rijke en ontwikkelde Malik, die zich gedraagt als haarheer en meester. Zij laat zich graag binnenleiden in een totaleonderwerping aan haar God en aan haar echtgenoot, bezeten van lust en vande behoefte aan vernedering.

Wie de macht heeft in deze verhalen, is de vraag. Het zijn de mannendie de prinsen zijn, die gebieden en veroveren, maar in feite weten devrouwen binnen hun ogenschijnlijke onderwerping de mannen te gebruiken voorhun eigen doel. In de drie verhalen bezitten de vrouwen bloedrode glazenarmbanden, symbool voor hun maagdelijkheid, die zij graag heel willenhouden, maar toch, half-bewust, prijsgeven. Shuria is teleurgesteld dathaar echtgenoot maar een krachteloos jongetje is, zodat na dehuwelijksnacht haar armbanden onbeschadigd zijn.

Naema Tahir schrijft sensueel proza met jammer genoeg af en toe watplechtstatige uitdrukkingen. Er valt nog veel te verwachten van dezeschrijfster, die de moed heeft haar verbeeldingskracht te gebruiken omongebaand terrein open te leggen.

Clara Strijbosch

Naema Tahir: Kostbaar bezitPrometheus; 16,95Prometheus; 16,95

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden