Met oom in bed in Lahore

Naema Tahir heeft in haar leven al vele grenzen overschreden: ze werd geboren in Engeland uit Pakistaanse ouders, groeide op in Nederland, bracht twee jaar door in Pakistan, werkt in Frankrijk en schrijft in het Nederlands....

Nadat ze een door haar vader gearrangeerd huwelijk van de hand had gewezen, schreef ze de essaybundel Een moslima ontsluiert, waarin ze de stelling verdedigt dat moslima’s hun seksualiteit in eigen hand moeten nemen en zich niet moeten laten beheersen door de traditionele obsessie met maagdelijkheid.

Hoe vrouwen binnen de islamitische cultuur proberen hun seksualiteit te veroveren in het keurslijf waarin ze leven, is het thema van haar literaire debuut Kostbaar bezit: drie verhalen over drie Pakistaanse vrouwen die in Lahore indringende seksuele ervaringen opdoen. Onwetend en onschuldig zijn ze geen van drieën, maar wel alle drie onderworpen aan de voorschriften die hen dwingen te leven voor maar één ding: het bewaren van hun maagdelijkheid voor de huwelijksnacht, waarin een door hun ouders uitgezochte bruidegom hen zal inwijden.

De vrouwen in Kostbaar bezit weten een deel van de macht naar zich toe te halen. Het meisje in het eerste verhaal, Nargis, kent al vanaf haar negende haar sterke aantrekkingskracht op mannen. Als ze twaalf is weet ze haar oom te verleiden en in broeiende nachten in het zomerse Lahore speelt zich hun incestueuze verhouding af. Seksuele voorlichting hoeft Nargis niet meer, meent ze, nu ze de geheimen van de lichamelijke liefde in de praktijk leert, maar het verband tussen seks, menstruatie en zwangerschap kent ze niet. In ‘Bruidsnacht’ wordt verteld hoe de intelligente Shuria, uitgehuwelijkt aan een verre verwant, haar bruiloft beleeft. Maagd is zij niet meer, en zij heeft haar voorzorgsmaatregelen genomen om tijdens de bruidsnacht te kunnen bloeden. Met een gevoel van schuld, maar ook overtuigd van de noodzaak van haar bedrog, speelt zij de verlegen bruid voor haar onervaren echtgenoot. Voor haar ogen ziet ze haar toekomst naast deze iele man als één lange verveling.

De vrouw in het derde verhaal, Sadia, heeft zich willens en wetens laten uithuwelijken aan de rijke en ontwikkelde Malik, die zich gedraagt als haar heer en meester. Zij laat zich graag binnenleiden in een totale onderwerping aan haar God en aan haar echtgenoot, bezeten van lust en van de behoefte aan vernedering.

Wie de macht heeft in deze verhalen, is de vraag. Het zijn de mannen die de prinsen zijn, die gebieden en veroveren, maar in feite weten de vrouwen binnen hun ogenschijnlijke onderwerping de mannen te gebruiken voor hun eigen doel. In de drie verhalen bezitten de vrouwen bloedrode glazen armbanden, symbool voor hun maagdelijkheid, die zij graag heel willen houden, maar toch, half-bewust, prijsgeven. Shuria is teleurgesteld dat haar echtgenoot maar een krachteloos jongetje is, zodat na de huwelijksnacht haar armbanden onbeschadigd zijn.

Naema Tahir schrijft sensueel proza met jammer genoeg af en toe wat plechtstatige uitdrukkingen. Er valt nog veel te verwachten van deze schrijfster, die de moed heeft haar verbeeldingskracht te gebruiken om ongebaand terrein open te leggen.

Naema Tahir: Kostbaar bezit. Prometheus; €16,95; Prometheus.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden