Met mobieltje taxi beoordelen

Een nieuwe dienst moet de kwaliteit in de taxibranche verbeteren.

De nieuwe dienst is een initiatief van het bedrijf Newtoast, zo maakte directeur Otto Ruys zondag bekend. De firma werkt daarbij samen met taxicentrales.

De beoordeling heeft twee doelen. Aan de ene kant kunnen taxicentrales zien of hun chauffeurs hun werk goed doen. Ook komen de resultaten van de beoordelingen op de website www.taxirating.com te staan. Zo kunnen klanten zien welke bedrijven goede service leveren.

De Taxi Centrale Amsterdam (TCA), de grootste van de hoofdstad, is de eerste die meedoet. Ruys, TCA-directeur Richard van der Veen en de Amsterdamse wethouder Hans Gerson (verkeer) lanceren de nieuwe dienst maandag. Ook de grote taxicentrales in Rotterdam en Utrecht hebben volgens Newtoast al interesse getoond.

Ruys kwam op het idee voor de dienst doordat er de afgelopen tijd veel te doen was over de kwaliteit van de taxibranche. Zo overleed in juli in Amsterdam een man nadat een taxichauffeur hem had neergeslagen. Volgens hem is de drempel voor klanten om klachten in te dienen momenteel te hoog. Het beoordelen met de mobiele telefoon is gemakkelijk en kan bovendien anoniem gebeuren.

Newtoast kwam eerder al met een dienst waarbij mensen per sms of via mobiel internet een taxi kunnen bestellen. Daaraan doen inmiddels 120 centrales in het hele land mee.

Taxi (Colourbox)
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden