Recensie Musical

Met meesterproef A Little Night Music slaagt een heel rijtje musicalzangers van de Nederlandse Reisopera voor hun eindexamen ★★★★☆

Susan Rigvava-Dumas (als Desirée Armfeldt) en Paul Groot (als Fredrik Egerman) in musical A Little Night Music. Beeld Marco Borggreve

A Little Night Music

Door: de Nederlandse Reisopera. Muziek en libretto: Stephen Sondheim. Script: Hugh Wheeler. Regie: Zack Winokur. 16/3, Wilminktheater, Enschede. Tournee t/m 9/4.

De show wordt gestolen door mezzosopraan Susan Rigvava-Dumas, die een sarcastische, geestige, maar ook menselijke Desirée neerzet.

‘De zomernacht glimlacht drie keer naar ons’, vertelt oma Armfeldt vanuit haar rolstoel aan haar kleindochter Fredrika. ‘De eerste glimlach is voor de jonge mensen, die niets weten. De tweede is voor de dwazen, die te weinig weten. En de derde glimlach is voor de oude mensen, die te veel weten.’

De klassieke musical A Little Night Music (1973) draait om het getal 3. In de muziek leefde componist Stephen Sondheim zich uit met walsen en varianten op de driekwartsmaat en in het verhaal trekt er een hele rits driehoeksverhoudingen voorbij.

We bevinden ons in de hogere kringen van Zweden rond 1900. Advocaat op leeftijd Fredrik Egerman (Paul Groot) denkt zijn jeugd te hervinden door de veel jongere, maagdelijke Anne (Laetitia Gerards) te trouwen, maar ontdekt dat hij meer chemie heeft met Desirée Armfeldt (Susan Rigvava-Dumas), een beroemde actrice met wie hij ooit een affaire had. Om dit centrale koppel cirkelen onder anderen Fredriks zoon Henrik (Job Greuter), die heimelijk verliefd is op Anne, en graaf Carl-Magnus (Hadleigh Adams), de stoere minnaar van Desirée. Gedurende de musical vinden de dwalende geliefden de partner die het best bij hen past; drie wordt teruggebracht tot twee.

Van links naar rechts, acteurs Job Greuter, Laetitia Gerards en Paul Groot in de musical A Little Night Music. Beeld Marco Borggreve

Dit verhaal is nogal kluchtig en in de basis niet eens zo heel interessant. Het wordt echter naar een hoger plan getild door de slimme, geestige teksten in Sondheims liedjes, die uitstekend tot hun recht komen bij de Nederlandse Reisopera, in een smaakvolle regie van Zack Winokur. We worden getrakteerd op sterke zangers en een ongekend rijke begeleiding door het maar liefst 55-koppige Gelders Orkest.

De muzikale hoogtepunten vol weelderige strijkers volgen elkaar op. Zoals A Weekend in the Country, het snelle ensemblenummer waarin de personages worden uitgenodigd een weekendje te logeren in het landhuis van oma Armfeldt. Dictie, samenzang, enscenering; alles klopt in dit opwindende lied waarmee we de pauze in worden gestuurd.

Het lied deelt de musical ook in tweeën: de eerste akte speelt zich af in stemmige, donkerrode woon- en slaapvertrekken, waarin de plotlijntjes worden uitgegooid en de personages worstelen met ongelukkige liefdes en onderdrukte verlangens. Na de pauze is het decor radicaal veranderd, naar de wit- en grijstinten van grootmoeders landhuis. We zijn nu in de buitenlucht, waar de jongeren achter elkaar aan dartelen in de tuin en de hoofdpersonen de confrontatie aangaan bij het diner.

De cast van Sondheim-musical A Little Night Music aan het diner. In het rood hoofdpersoon Desirée Armfeldt (gespeeld door Susan Rigvava-Dumas). Beeld Marco Borggreve

De cast bestaat uit een interessante mix van musicalacteurs en klassiek geschoolde zangers. De bekendste naam is Paul Groot, die de hoofdrol van advocaat Fredrik op komische wijze neerzet. De zang van Groot is behoorlijk, maar hij wordt in zijn duetten wel een paar keer overklast door veel sterkere zangers. De show wordt gestolen door Susan Rigvava-Dumas, een Nederlandse mezzosopraan die vooral in Duitsland en Oostenrijk furore maakte in opera en musical. Rigvava-Dumas zet een sarcastische, geestige, maar ook menselijke Desirée neer, en zingt een betoverende versie van Sondheims hit Send in the Clowns.

Ook de kleinere rollen krijgen stuk voor stuk een liedje waarin zij kunnen uitblinken. Job Greuter als de gefrustreerde zoon Henrik zingt prachtig terwijl hij ook cello speelt in Later, Inez Timmer blikt als oma in Liaisons smakelijk terug op affaires uit een ver verleden en de door haar man bedrogen gravin Charlotte (Jessica Aszodi) ontroert met het melancholische Every Day a Little Death.

De musical wordt in het Engels gespeeld en dat werkt goed, mede ook door de boventiteling in zowel Engels als Nederlands. Hierdoor kun je al Sondheims prachtige Engelse volzinnen woord voor woord meelezen. ‘It’s a very short road from the pinch and the punch/ To the paunch and the pouch and the pension’, zingt Sanne Franssen als dienstmeid Petra in haar enerverende solo The Miller’s Son. En Franssen weet al die p’s foutloos haar mond uit te krijgen. Sondheim is en blijft de meesterproef voor musicalzangers en in A Little Night Music slaagt een heel rijtje voor hun eindexamen.

Susan Rigvava-Dumas zingt ‘Send in the Clowns’ in de musical A Little Night Music. Beeld Marco Borggreve

Komt Stephen Sondheim nog met nieuw werk?

De legendarische Amerikaanse musicalcomponist Stephen Sondheim viert vrijdag zijn 89ste verjaardag en is nog altijd actief in het theater. Afgelopen najaar woonde hij in Londen de première bij van een vindingrijke revival van zijn klassieker Company (1970), waarin de eeuwige vrijgezel Bobby dit keer geen man is maar een vrouw, genaamd Bobbie. Sondheim werkt ook al jaren aan een nieuwe musical, die is gebaseerd op twee films van de Spaanse arthouseregisseur Luis Buñuel. Sondheim gaf aan dat hij de eerste akte van zijn nieuwe musical al af heeft, maar een premièredatum is nog altijd niet vastgesteld.